Tema i skolan?
Om lärares inställning till undervisning i tema och möjligheter till sarnverkan med Hemn- och konsumentkunskap
Abstract
Tematisk undervisning och temaarbete innebär att olika skolämnen integreras med varandra
och bildar en helhet i undervisningen. Tankar om att skapa en helhet i lärandet har funnits
sedan lång tid tillbaka, men i dagens skola sker inte detta särskilt ofta av olika orsaker.
Tidigare undersökningar visar att många lärare vill arbeta med undervisning i tema men att
brist på tid för planeringen och genomförande försvårar. Likaså att det kräver mycket arbete
runt omkring för att få det att fungera. Hem- och konsumentkunskap är ett ämne i skolan som
berör många olika aspekter av vardagslivet och vars perspektiv även syns i många andra av
skolans ämnen.
Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i årskurs 7-9 ställer sig till undervisning
i tema och hur de resonerar kring en samverkan med Hem- och konsumentkunskap. För att ta
reda på detta valde vi att intervjua åtta lärare och två lärarstudenter på olika skolor i Sverige.
Det resulterade i en positiv bild av undervisning i tema, men också att genomförandet av
arbetssättet begränsas av olika faktorer däribland tid.
Slutsatsen av studien är att intresset finns men okunskap om andra ämnens innehåll och tid till
planering gör att detta sällan genomförs trots att många lärare har en ambition om att
undervisa i tema.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-28Author
Brynås, Anna
Eriksson, Lin
Keywords
Tema
Hem- och konsumentkunskap
Ämnesintegrering
Inställning
Lärare
Series/Report no.
Lärarprogrammet inriktning hem- & konsumentkunskap
Juni 2008
Language
swe