• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tema i skolan?

Om lärares inställning till undervisning i tema och möjligheter till sarnverkan med Hemn- och konsumentkunskap

Abstract
Tematisk undervisning och temaarbete innebär att olika skolämnen integreras med varandra och bildar en helhet i undervisningen. Tankar om att skapa en helhet i lärandet har funnits sedan lång tid tillbaka, men i dagens skola sker inte detta särskilt ofta av olika orsaker. Tidigare undersökningar visar att många lärare vill arbeta med undervisning i tema men att brist på tid för planeringen och genomförande försvårar. Likaså att det kräver mycket arbete runt omkring för att få det att fungera. Hem- och konsumentkunskap är ett ämne i skolan som berör många olika aspekter av vardagslivet och vars perspektiv även syns i många andra av skolans ämnen. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i årskurs 7-9 ställer sig till undervisning i tema och hur de resonerar kring en samverkan med Hem- och konsumentkunskap. För att ta reda på detta valde vi att intervjua åtta lärare och två lärarstudenter på olika skolor i Sverige. Det resulterade i en positiv bild av undervisning i tema, men också att genomförandet av arbetssättet begränsas av olika faktorer däribland tid. Slutsatsen av studien är att intresset finns men okunskap om andra ämnens innehåll och tid till planering gör att detta sällan genomförs trots att många lärare har en ambition om att undervisa i tema.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24740
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24740_1.pdf (22.28Mb)
Date
2011-02-28
Author
Brynås, Anna
Eriksson, Lin
Keywords
Tema
Hem- och konsumentkunskap
Ämnesintegrering
Inställning
Lärare
Series/Report no.
Lärarprogrammet inriktning hem- & konsumentkunskap
Juni 2008
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV