• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tema i skolan?

Om lärares inställning till undervisning i tema och möjligheter till sarnverkan med Hemn- och konsumentkunskap

Sammanfattning
Tematisk undervisning och temaarbete innebär att olika skolämnen integreras med varandra och bildar en helhet i undervisningen. Tankar om att skapa en helhet i lärandet har funnits sedan lång tid tillbaka, men i dagens skola sker inte detta särskilt ofta av olika orsaker. Tidigare undersökningar visar att många lärare vill arbeta med undervisning i tema men att brist på tid för planeringen och genomförande försvårar. Likaså att det kräver mycket arbete runt omkring för att få det att fungera. Hem- och konsumentkunskap är ett ämne i skolan som berör många olika aspekter av vardagslivet och vars perspektiv även syns i många andra av skolans ämnen. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i årskurs 7-9 ställer sig till undervisning i tema och hur de resonerar kring en samverkan med Hem- och konsumentkunskap. För att ta reda på detta valde vi att intervjua åtta lärare och två lärarstudenter på olika skolor i Sverige. Det resulterade i en positiv bild av undervisning i tema, men också att genomförandet av arbetssättet begränsas av olika faktorer däribland tid. Slutsatsen av studien är att intresset finns men okunskap om andra ämnens innehåll och tid till planering gör att detta sällan genomförs trots att många lärare har en ambition om att undervisa i tema.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24740
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24740_1.pdf (22.28Mb)
Datum
2011-02-28
Författare
Brynås, Anna
Eriksson, Lin
Nyckelord
Tema
Hem- och konsumentkunskap
Ämnesintegrering
Inställning
Lärare
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet inriktning hem- & konsumentkunskap
Juni 2008
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV