Tränares roll som kostinformatör - Hur ser det ut inom innebandyns tre högsta divisioner?
Abstract
Kosten spelar en betydande ro11 for den fysiska prestationen. En idrottare behöver ha kunskap
om hur kosten ska vara sammansatt för att kunna prestera sitt bästa. Manga studier visar att
tränaren är en viktig resurs i arbetet med att informera idrottare om kost.
Syftet med undersökningen är att ta reda på om innebandytränare inom de tre högsta
divisionerna har organiserad information om kost, om de har någon utbildning inom kost
kopplat till idrott och vad de har för inställning till rollen som kostinformatör. Syftet är även
att göra en jämförelse mellan de olika divisionerna och mellan dam- och herrtränare.
En riksomfattande enkätundersökning genomfördes inom innebandyns elitserie, division I och
division II. Enkäten skickades ut till sammanlagt 210 tränare varav 105 svarade. Av
respondenterna är hälften tränare för damlag och hälften tränare för herrlag.
Resultatet visar att hälften av respondenterna har haft organiserad information om kost med
sina idrottare under det senaste året. Av dem som anger att de inte har haft organiserad
information uppger de flesta tidsbrist och otillräcklig kunskap som orsak. Nästan hälften av
respondenterna har utbildning inom kost kopplat till idrott och de flesta är positivt inställda
till att gå en utbildning. Flertalet av tränarna i undersökningen ser det som sin roll att
informera sina idrottare om kost.
Det är positivt att det är många tränare som anger att de har haft information om kost men alla
borde organisera det då kosten har en så stor inverkan på prestationen. Om inte tränarna själva
håller i informationen bör de ta hjälp av någon utomstående såsom kost- och
friskvårdspedagog. Arbetet med kostinformation bör vara kvalitetssäkrat och förankrat i
klubben med handlingsplaner.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-03Author
Johansson, Elisabeth
Larsson, Hanna
Keywords
tränare
innebandy
kostinformation
idrottsnutrition
kostutbildning
Series/Report no.
Kost- och friskvårdsprogrammet, 120 p
2006
Language
swe