• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Satsa brett! Att nå ut med budskap om kost och goda matvanor

Abstract
Budskap om kost och hälsa förs fram via många olika medier och kanaler. Det råder en hälsotrend i samhället, men samtidigt visar statistik att fetma och övervikt ökar i alla åldrar i Sveriges befolkning. Kostvanor är en uppenbar faktor för hälsa. Studier visar att svenskarnas kostvanor blir allt sämre. Denna studie syftar till att med hjälp av medborgare i Kungälvs kommun kartlägga vilka kanaler som skapar gynnsamma förutsättningar för att förmedla budskap om kost och goda matvanor i kommunen. Studien är av kvalitativ karaktär och undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppintervjuer. Resultatet svarade på frågorna hur, var, vem, vad och när budskap om kost och goda matvanor ska förmedlas. Samtliga frågor tjänade som grund i frågeunderlaget för fokusgruppsintervjuerna. Svaren visade att det är viktigt att satsa på den unga befolkningen såväl som på den äldre. Genom att gå ut på många olika arenor når man många olika målgrupper. Sätt att nå ut med budskap är exempelvis reklam, kampanjer, smakprov i butik, bilder, utskick, kurser och föreläsningar. Skolan, primärvården, matbutiker, idrottsföreningar, bibliotek och ungdomsgårdar är platser där man når ut till många individer i många olika målgrupper. Slutsatsen är att satsa brett, att använda många olika kanaler och arenor, att skapa samarbete mellan olika aktörer och uppmuntra medborgarna till aktiv medverkan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24903
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24903_1.pdf (241.3Kb)
Date
2011-03-09
Author
Flink, Lisa
Hermansson, Emma
Keywords
hälsokommunikation
kostbudskap
goda matvanor
folkhälsoarbete
fokusgruppintervju
Series/Report no.
Kost- och friskvårdprogrammet
2007
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV