• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Satsa brett! Att nå ut med budskap om kost och goda matvanor

Sammanfattning
Budskap om kost och hälsa förs fram via många olika medier och kanaler. Det råder en hälsotrend i samhället, men samtidigt visar statistik att fetma och övervikt ökar i alla åldrar i Sveriges befolkning. Kostvanor är en uppenbar faktor för hälsa. Studier visar att svenskarnas kostvanor blir allt sämre. Denna studie syftar till att med hjälp av medborgare i Kungälvs kommun kartlägga vilka kanaler som skapar gynnsamma förutsättningar för att förmedla budskap om kost och goda matvanor i kommunen. Studien är av kvalitativ karaktär och undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppintervjuer. Resultatet svarade på frågorna hur, var, vem, vad och när budskap om kost och goda matvanor ska förmedlas. Samtliga frågor tjänade som grund i frågeunderlaget för fokusgruppsintervjuerna. Svaren visade att det är viktigt att satsa på den unga befolkningen såväl som på den äldre. Genom att gå ut på många olika arenor når man många olika målgrupper. Sätt att nå ut med budskap är exempelvis reklam, kampanjer, smakprov i butik, bilder, utskick, kurser och föreläsningar. Skolan, primärvården, matbutiker, idrottsföreningar, bibliotek och ungdomsgårdar är platser där man når ut till många individer i många olika målgrupper. Slutsatsen är att satsa brett, att använda många olika kanaler och arenor, att skapa samarbete mellan olika aktörer och uppmuntra medborgarna till aktiv medverkan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24903
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24903_1.pdf (241.3Kb)
Datum
2011-03-09
Författare
Flink, Lisa
Hermansson, Emma
Nyckelord
hälsokommunikation
kostbudskap
goda matvanor
folkhälsoarbete
fokusgruppintervju
Serie/rapportnr.
Kost- och friskvårdprogrammet
2007
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV