Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Jan
dc.contributor.authorHåkansson, Per
dc.date.accessioned2011-03-10T10:04:13Z
dc.date.available2011-03-10T10:04:13Z
dc.date.issued2011-03-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24911
dc.description.abstractPapperstidningarnas popularitet har sjunkit i takt med att webbens har ökat. Nyhetsorganisationer såsom tidningar har haft svårt för att anpassa sig till denna förändring och har historiskt sett använt internet som ett medium för envägskommunikation. De försöker nu slå sig in i sociala nätverk men utnyttjar inte kanalerna till sin fulla potential. Denna studie undersöker vilka nyttor lokaltidningar ser med Facebook och Twitter; två nätverk med samma karaktär men med olika användargrupper. Facebook bygger på personliga relationer medan Twitter bygger på nätverk av gemensamma intressen. En förstudie har genomförts för att undersöka utbredningen av tidningarnas användning av Facebook och Twitter, och visar att de flesta använder dessa nätverk och att Facebook är vanligast. Vår huvudstudie bygger på intervjuer med tidningsrespondenter som arbetar med sociala nätverk och visar att användningen ofta inleds väldigt informationsdistributionscentrerat, för att sedan övergå mer och mer i kommunikation. Både information och kommunikation stödjer den journalistiska processen. Våra identifierade nyttor struktureras i nyttomatriser efter dessa tre huvudkategorier. Bland nyttorna syns det att nyhetsprocessen blir transparent, att varumärkets exponering samt spridning och räckvidd av information ökar, och att kontakt och dialog gentemot läsare förbättras. Twitter visar sig vara bättre på kontaktbyggande, medan Facebook är mer versatilt i sitt utförande och har verktyg som möjliggör andra användningssätt och en gedigen lokal anknytning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2010:125sv
dc.subjectSociala nätverksv
dc.subjectFacebooksv
dc.subjectTwittersv
dc.subjectNyttasv
dc.subjectLokaltidningarsv
dc.titleSociala och lokala medier: en studie av nyttor i sociala nätverksv
dc.title.alternativeSocial and Local Media - A study of Benefits in Social Networkssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record