• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala och lokala medier: en studie av nyttor i sociala nätverk

Social and Local Media - A study of Benefits in Social Networks

Abstract
Papperstidningarnas popularitet har sjunkit i takt med att webbens har ökat. Nyhetsorganisationer såsom tidningar har haft svårt för att anpassa sig till denna förändring och har historiskt sett använt internet som ett medium för envägskommunikation. De försöker nu slå sig in i sociala nätverk men utnyttjar inte kanalerna till sin fulla potential. Denna studie undersöker vilka nyttor lokaltidningar ser med Facebook och Twitter; två nätverk med samma karaktär men med olika användargrupper. Facebook bygger på personliga relationer medan Twitter bygger på nätverk av gemensamma intressen. En förstudie har genomförts för att undersöka utbredningen av tidningarnas användning av Facebook och Twitter, och visar att de flesta använder dessa nätverk och att Facebook är vanligast. Vår huvudstudie bygger på intervjuer med tidningsrespondenter som arbetar med sociala nätverk och visar att användningen ofta inleds väldigt informationsdistributionscentrerat, för att sedan övergå mer och mer i kommunikation. Både information och kommunikation stödjer den journalistiska processen. Våra identifierade nyttor struktureras i nyttomatriser efter dessa tre huvudkategorier. Bland nyttorna syns det att nyhetsprocessen blir transparent, att varumärkets exponering samt spridning och räckvidd av information ökar, och att kontakt och dialog gentemot läsare förbättras. Twitter visar sig vara bättre på kontaktbyggande, medan Facebook är mer versatilt i sitt utförande och har verktyg som möjliggör andra användningssätt och en gedigen lokal anknytning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24911
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_24911_1.pdf (7.954Mb)
Date
2011-03-10
Author
Nilsson, Jan
Håkansson, Per
Keywords
Sociala nätverk
Facebook
Twitter
Nytta
Lokaltidningar
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:125
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV