Sociala och lokala medier: en studie av nyttor i sociala nätverk
Social and Local Media - A study of Benefits in Social Networks
Abstract
Papperstidningarnas popularitet har sjunkit i takt med att webbens har ökat. Nyhetsorganisationer
såsom tidningar har haft svårt för att anpassa sig till denna förändring och har historiskt sett använt
internet som ett medium för envägskommunikation. De försöker nu slå sig in i sociala nätverk men
utnyttjar inte kanalerna till sin fulla potential. Denna studie undersöker vilka nyttor lokaltidningar ser
med Facebook och Twitter; två nätverk med samma karaktär men med olika användargrupper. Facebook
bygger på personliga relationer medan Twitter bygger på nätverk av gemensamma intressen.
En förstudie har genomförts för att undersöka utbredningen av tidningarnas användning av Facebook
och Twitter, och visar att de flesta använder dessa nätverk och att Facebook är vanligast. Vår huvudstudie
bygger på intervjuer med tidningsrespondenter som arbetar med sociala nätverk och visar att
användningen ofta inleds väldigt informationsdistributionscentrerat, för att sedan övergå mer och mer
i kommunikation. Både information och kommunikation stödjer den journalistiska processen. Våra identifierade
nyttor struktureras i nyttomatriser efter dessa tre huvudkategorier.
Bland nyttorna syns det att nyhetsprocessen blir transparent, att varumärkets exponering samt spridning
och räckvidd av information ökar, och att kontakt och dialog gentemot läsare förbättras. Twitter
visar sig vara bättre på kontaktbyggande, medan Facebook är mer versatilt i sitt utförande och har
verktyg som möjliggör andra användningssätt och en gedigen lokal anknytning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-10Author
Nilsson, Jan
Håkansson, Per
Keywords
Sociala nätverk
Facebook
Twitter
Nytta
Lokaltidningar
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:125
Language
swe