Browsing Magisteruppsatser/Högskolan för scen och musik by Issue Date
Now showing items 1-20 of 32
-
Klassisk pianoimprovisation som konsertform
(2014-11-05)The thesis contains mainly personal experiences relating to classical piano improvisation, based on the CD record Härlig är jorden, Piano improvisations in Various Classical Styles. Sex classics: Mozart, Stravinsky, Bartók, ... -
Att undervisa i musik på mellanstadiet: Tre berättelser utifrån hur lärare som undervisar i musik på mellanstadiet talar om sin undervisning i förhållande till Lgr11
(2015-03-24)My interest in the problem I have chosen has grown from my practise as a music teacher in Swedish compulsory schools. It springs from my own reflection, that the content pupils meet during music lessons in year 4-6 of ... -
"Någonting annat" - estestiska musikämnen och körsång i gymnasieskolan 2014: förekomst och förutsättningar
(2015-03-24)The purpose of this paper is to study and describe the occurrence and conditions of aesthetic subjects and choral singing in Swedish upper secondary schools 2014. The paper is based on seven recorded individual interviews ... -
Musikklass - som del av en livsberättelse
(2015-06-24)My interest in examining what happens when you as a teenager are exposed to five or six times the amount of time as ordinary classes to music education derrives from my own experience as a music teacher at a school which ... -
Övning med direkt resultat
(2015-06-24)I den här uppsatsen har jag undersökt olika sätt att öva som ger mig ett mer direkt resultat. Jag letar efter handlingssätt som gör att jag spelar bättre på kortare tid än efter flera dagars övning. Utifrån min bakgrund ... -
Ett större grepp - om lärares bild av vardagen i El Sistema Sverige
(2015-08-31)Aim: In 2010 the first El Sistema núcleo was formed in Sweden and several ES programmes have started since then in several cities in Sweden and can hence be regarded as a well-established music educational program. Previous ... -
Hur definierar och avgränsar några körledare sitt ledarskap ur ett professionsperspektiv?
(2016-06-07)Uppsatsen har som syfte att genom intervjuer lyfta fram hur några körledare talar om sin egen profession; professionen att leda kör. Respondenterna står dels med ett ben på insidan av olika körutbildningar och är dels ... -
||: Att se. Att göra. :|| Att förstå?
(2016-09-29)Which skills and competences within choir conducting can I derive from imitating other conductors' movements and body language? The conducting movements of two choir conductors have been investigated using video recordings. ... -
BARTÓKOS VIOLAKONSERT - ett arbete om hur jag övar
(2016-09-29)Det här arbetet går ut på att försöka ta sig an de tekniska utmaningar som finns i första satsen ur Béla Bartóks violakonsert men också att gå från ett intuitivt och oreflekterat sätt att öva, till ett medvetet och genomtänkt ... -
När och fjärran Köruppställningars inflytande på körklangen
(2016-09-30)The fact that a song can sound different when you change the choir formation is an experience shared by many choir conductors. What are the factors that influence the sound and why do we place the singers as we do? The aim ... -
BALANSGÅNGEN MELLAN FRIHET OCH BEGRÄNSNING Att komponera musik till ungdomskör
(2016-10-04)How can one compose a song for a youth choir and make it relevant and interesting to its young members? This essay is dealing with the challenges you meet when composing a song for young voices, hearts and minds. The report ... -
Från skepsis till succé En diskussion kring processer i körinstudering
(2016-10-06)I want to examine how choir singers describe the experience of the process of the rehearsal of a choir work which has been chosen to be a challenge vocally as well as musically. The questions I want to work with are: What ... -
BARA FÖR SPELANDETS SKULL? En diskursanalytisk studie över ensemblelärares positionering och funktion på gymnasieskolans estetiska program
(2016-10-20)This paper examines how ensemble teachers, in the Swedish upper secondary school, talk about their didactical positions and functions in the classroom, and how these conversations construct and authorize the teachers’ ... -
KÖRSÅNGENS EFFEKT PÅ BARNS INLÄRNING
(2016-12-16)Jag har i detta arbete undersökt om man genom att bilda en kör av en klass kan underlätta inlärningen. Jag har valt att arbeta med mattetal, alfabetet och ett tema i klass 1. Jag har intervjuat Anne Johansson. Barnen har ... -
God intonation i amatörkören – Några nycklar
(2018-07-30)I snart 13 år har jag lett vuxenkörer på varierande nivå och där ofta stött på intonationsproblem. Det har fått mig att fundera över hur man kan jobba med intonation för att uppnå bra resultat i en amatörkör utan ... -
Instudering av avancerad repertoar i en kör med varierad notkunskap
(2018-07-30)Detta arbete är en inventering av olika instuderingsmetoder och instuderingsnycklar för att hitta den arbetsgång som passar ens kör allra bäst från presentationen av stycket till framförandet. Författaren undersöker hur ... -
Från A till Ö. Om vokalplaceringens inverkan på intonationen i en amatörkör och hur man kan arbeta med detta
(2018-07-30)I den här uppsatsen har författaren undersökt hur man kan arbeta med vokalplacering i en amatörkör, hur man kan knyta detta arbete till den repertoar som kören sjunger och hur detta arbete inverkar på intonationen i ... -
Kormästaren och körledaren. Några likheter och olikheter mellan olika typer av körer och körledare
(2018-07-31)The aim of this study is to examine the work of the chorus master and the choral conductor, with a main focus on the chorus master in an opera house. I show how they prepare for the first meeting with the singers, and ... -
Man hör ju inte vad de sjunger - att arbeta med text vid instudering och interpretation
(2018-07-31)Why do we sing together and howcome the weekly rehearsal with the chorus is of such importance to singers? In every culture all over the world there is music, and music is a worldwide language that makes it possible to ... -
Koristens plats i kören
(2018-07-31)This essay is about the singer in the choir. How to make each and every one in the group feel secure and safe in her vocal singing, where to stand, how to move etc. when they perform. They shall all feel a part of the ...