Den som spar han har
Hem- och konsumentkunskapens roll i undervisning kring sparande, lån och skuldsättning
Abstract
I bakgrunden presenteras ämnet hem- och konsumentkunskap och dess roll i
skolundervisningen. Kort om ämnets historia samt utveckling fram till idag med fokus på
sparandet, även hur staten bedrivit en konsumentuppfostran och varför det är nödvändigt för
människor att ha en sund ekonomi. Att ämnet sparande är aktuellt bekräftas ytterligare då Tv
program utformas efter personers ekonomiska missöden, vilket ges exempel på i bakgrunden.
Syftet är att se hur olika kursplaner i hem- och konsumentkunskap berör sparande och vad
som nämns i motsvarande läroböcker samt eventuella andra material. Syftet är också att
undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap väljer att utforma sin undervisning om
sparande och varför de väljer sin strategi. För att besvara detta syfte användes
dokumentanalys dessutom intervjuades fem lärare i hem- och konsumentkunskap.
I resultatet presenteras innehållet i tre olika kursplaner i hem- och konsumentkunskap,
motsvarande läroböckers innehåll samt annat läromedel om sparande. Här finns även
intervjuerna av de fem lärarna samt en tabell över de material som de använder sig av i sin
undervisning.
Resultatet visade att det har skett en förändring i såväl kursplaner som läromedel kring
sparande och numera informeras eleverna om faran i att låna och vikten i att spara. Även de
två statliga myndigheterna Kronofogden och Konsumentverket erbjuder skolmaterial som rör
sparande. Det vanligaste materialet som används av de lärare som intervjuats är den lärobok i
hem- och konsumentkunskap som eleverna på skolan har tillgång till, samt föreläsningar av
läraren. Samtliga lärare anser att kunskap om sparande är något varje elev borde besitta för att
klara sig i dagens konsumtionssamhälle.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-16Author
Kostopoulos, Afrodite
Källberg, Maria
Keywords
Spara
Låna
Kursplan
Konsumentekonomi
Privatekonomi
Series/Report no.
Lärarprogrammet, inriktning hem och konsumentkunskap
September 2010
Language
swe