• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den som spar han har

Hem- och konsumentkunskapens roll i undervisning kring sparande, lån och skuldsättning

Sammanfattning
I bakgrunden presenteras ämnet hem- och konsumentkunskap och dess roll i skolundervisningen. Kort om ämnets historia samt utveckling fram till idag med fokus på sparandet, även hur staten bedrivit en konsumentuppfostran och varför det är nödvändigt för människor att ha en sund ekonomi. Att ämnet sparande är aktuellt bekräftas ytterligare då Tv program utformas efter personers ekonomiska missöden, vilket ges exempel på i bakgrunden. Syftet är att se hur olika kursplaner i hem- och konsumentkunskap berör sparande och vad som nämns i motsvarande läroböcker samt eventuella andra material. Syftet är också att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap väljer att utforma sin undervisning om sparande och varför de väljer sin strategi. För att besvara detta syfte användes dokumentanalys dessutom intervjuades fem lärare i hem- och konsumentkunskap. I resultatet presenteras innehållet i tre olika kursplaner i hem- och konsumentkunskap, motsvarande läroböckers innehåll samt annat läromedel om sparande. Här finns även intervjuerna av de fem lärarna samt en tabell över de material som de använder sig av i sin undervisning. Resultatet visade att det har skett en förändring i såväl kursplaner som läromedel kring sparande och numera informeras eleverna om faran i att låna och vikten i att spara. Även de två statliga myndigheterna Kronofogden och Konsumentverket erbjuder skolmaterial som rör sparande. Det vanligaste materialet som används av de lärare som intervjuats är den lärobok i hem- och konsumentkunskap som eleverna på skolan har tillgång till, samt föreläsningar av läraren. Samtliga lärare anser att kunskap om sparande är något varje elev borde besitta för att klara sig i dagens konsumtionssamhälle.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24968
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24968_1.pdf (948.4Kb)
Datum
2011-03-16
Författare
Kostopoulos, Afrodite
Källberg, Maria
Nyckelord
Spara
Låna
Kursplan
Konsumentekonomi
Privatekonomi
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet, inriktning hem och konsumentkunskap
September 2010
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV