Show simple item record

dc.contributor.authorKostopoulos, Afrodite
dc.contributor.authorKällberg, Maria
dc.date.accessioned2011-03-16T13:48:09Z
dc.date.available2011-03-16T13:48:09Z
dc.date.issued2011-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24968
dc.description.abstractI bakgrunden presenteras ämnet hem- och konsumentkunskap och dess roll i skolundervisningen. Kort om ämnets historia samt utveckling fram till idag med fokus på sparandet, även hur staten bedrivit en konsumentuppfostran och varför det är nödvändigt för människor att ha en sund ekonomi. Att ämnet sparande är aktuellt bekräftas ytterligare då Tv program utformas efter personers ekonomiska missöden, vilket ges exempel på i bakgrunden. Syftet är att se hur olika kursplaner i hem- och konsumentkunskap berör sparande och vad som nämns i motsvarande läroböcker samt eventuella andra material. Syftet är också att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap väljer att utforma sin undervisning om sparande och varför de väljer sin strategi. För att besvara detta syfte användes dokumentanalys dessutom intervjuades fem lärare i hem- och konsumentkunskap. I resultatet presenteras innehållet i tre olika kursplaner i hem- och konsumentkunskap, motsvarande läroböckers innehåll samt annat läromedel om sparande. Här finns även intervjuerna av de fem lärarna samt en tabell över de material som de använder sig av i sin undervisning. Resultatet visade att det har skett en förändring i såväl kursplaner som läromedel kring sparande och numera informeras eleverna om faran i att låna och vikten i att spara. Även de två statliga myndigheterna Kronofogden och Konsumentverket erbjuder skolmaterial som rör sparande. Det vanligaste materialet som används av de lärare som intervjuats är den lärobok i hem- och konsumentkunskap som eleverna på skolan har tillgång till, samt föreläsningar av läraren. Samtliga lärare anser att kunskap om sparande är något varje elev borde besitta för att klara sig i dagens konsumtionssamhälle.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLärarprogrammet, inriktning hem och konsumentkunskapsv
dc.relation.ispartofseriesSeptember 2010sv
dc.subjectSparasv
dc.subjectLånasv
dc.subjectKursplansv
dc.subjectKonsumentekonomisv
dc.subjectPrivatekonomisv
dc.titleDen som spar han harsv
dc.title.alternativeHem- och konsumentkunskapens roll i undervisning kring sparande, lån och skuldsättningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record