• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skapande verksamhet och kultur i skola och samhälle

Abstract
Arbetets art: Examensarbete LAU 370 – 15hp Göteborgs Universitet lärarprogrammets allmänna utbildningsområde. Titel: Skapande verksamhet och kultur i skola och samhälle Författare: Rima Somi & Anna Sjödin Termin och år: Vårterminen 2009 Kursansvarig institution: För LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Joakim Forsemalm Examinator: Ninni Trossholmen Rapportnummer: VT-09-1190-10 Nyckelord: Skapande verksamhet, estetiska läroprocesser, fantasi och kreativitet, lekfullt lärande, lustfyllt lärande, integrering. ______________________________________________________________________ Sammanfattning Syftet med det valda området är att vi vill uppmärksamma vilken syn lärare har och i vilken utsträckning de sedan bemöter och använder sig utav områden inom de skapande verksamheterna (musik, dans, drama, slöjd, bild). Vi undersöker vilka hinder, respektive möjligheter lärare ser vid integrering av de skapande ämnena i skolan, samt om det finns en koppling mellan kulturutbudet och skapande verksamhet och även hur det kan kopplas samman med verksamheten i skolan. Valet av metod blev kvalitativa intervjuer vilket utfördes med kultursamordnare, kulturombud och lärare på olika skolor som arbetar inom skolans tidigare år. Genom litteratur, föreläsningar, styrdokument och teorier om de skapande verksamheterna och våra intervjufrågor, ville vi finna svar på våra frågeställningar och därmed besvara vårt syfte. Vi använde oss utav en bandspelare och antecknade även då vi genomförde intervjuerna, för att sedan skriva ut, analysera och tolka intervjuerna som gjordes. I vår undersökning har vi kommit fram till att lärares syn, bemötandet och användande av skapande verksamhet och hur man använder sig utav kulturutbudet, beror på lärarnas intressen, kunskap, erfarenheter, resurser och tid. Lärare arbetar med att integrera skapande verksamheterna i skolans övriga ämnen både i och utanför klassrummet, genom att använda sig utav kulturutbudet som finns i samhället vilket kan vara besök på olika museer, bibliotek, gå på olika föreställningar och få besök av kulturskolan. Kopplingen vi ser efter våra intervjuer med kultursamordnare, kulturombud och lärare visar att samarbete mellan skola och kulturverksamheten är en viktig process för att ta tillvara på det kulturutbud som finns. Genom att ta tillvara på kulturutbudet och intergering av de skapande verksamheterna i undervisningen, skapar man möjligheter för estetiska läroprocesser.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/25007
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25007_1.pdf (178.1Kb)
Date
2009
Author
Sjödin, Anna
Somi, Rima
Keywords
fantasi och kreativitet
estetiska läroprocesser
Skapande verksamhet
integrering
lustfyllt lärande
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV