• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skapande verksamhet och kultur i skola och samhälle

Sammanfattning
Arbetets art: Examensarbete LAU 370 – 15hp Göteborgs Universitet lärarprogrammets allmänna utbildningsområde. Titel: Skapande verksamhet och kultur i skola och samhälle Författare: Rima Somi & Anna Sjödin Termin och år: Vårterminen 2009 Kursansvarig institution: För LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Joakim Forsemalm Examinator: Ninni Trossholmen Rapportnummer: VT-09-1190-10 Nyckelord: Skapande verksamhet, estetiska läroprocesser, fantasi och kreativitet, lekfullt lärande, lustfyllt lärande, integrering. ______________________________________________________________________ Sammanfattning Syftet med det valda området är att vi vill uppmärksamma vilken syn lärare har och i vilken utsträckning de sedan bemöter och använder sig utav områden inom de skapande verksamheterna (musik, dans, drama, slöjd, bild). Vi undersöker vilka hinder, respektive möjligheter lärare ser vid integrering av de skapande ämnena i skolan, samt om det finns en koppling mellan kulturutbudet och skapande verksamhet och även hur det kan kopplas samman med verksamheten i skolan. Valet av metod blev kvalitativa intervjuer vilket utfördes med kultursamordnare, kulturombud och lärare på olika skolor som arbetar inom skolans tidigare år. Genom litteratur, föreläsningar, styrdokument och teorier om de skapande verksamheterna och våra intervjufrågor, ville vi finna svar på våra frågeställningar och därmed besvara vårt syfte. Vi använde oss utav en bandspelare och antecknade även då vi genomförde intervjuerna, för att sedan skriva ut, analysera och tolka intervjuerna som gjordes. I vår undersökning har vi kommit fram till att lärares syn, bemötandet och användande av skapande verksamhet och hur man använder sig utav kulturutbudet, beror på lärarnas intressen, kunskap, erfarenheter, resurser och tid. Lärare arbetar med att integrera skapande verksamheterna i skolans övriga ämnen både i och utanför klassrummet, genom att använda sig utav kulturutbudet som finns i samhället vilket kan vara besök på olika museer, bibliotek, gå på olika föreställningar och få besök av kulturskolan. Kopplingen vi ser efter våra intervjuer med kultursamordnare, kulturombud och lärare visar att samarbete mellan skola och kulturverksamheten är en viktig process för att ta tillvara på det kulturutbud som finns. Genom att ta tillvara på kulturutbudet och intergering av de skapande verksamheterna i undervisningen, skapar man möjligheter för estetiska läroprocesser.
Examinationsnivå
Student essay
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25007
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25007_1.pdf (178.1Kb)
Datum
2009
Författare
Sjödin, Anna
Somi, Rima
Nyckelord
fantasi och kreativitet
estetiska läroprocesser
Skapande verksamhet
integrering
lustfyllt lärande
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV