Show simple item record

dc.contributor.authorSjödin, Anna
dc.contributor.authorSomi, Rima
dc.date.accessioned2011-03-29T08:24:08Z
dc.date.available2011-03-29T08:24:08Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25007
dc.description.abstractArbetets art: Examensarbete LAU 370 – 15hp Göteborgs Universitet lärarprogrammets allmänna utbildningsområde. Titel: Skapande verksamhet och kultur i skola och samhälle Författare: Rima Somi & Anna Sjödin Termin och år: Vårterminen 2009 Kursansvarig institution: För LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Joakim Forsemalm Examinator: Ninni Trossholmen Rapportnummer: VT-09-1190-10 Nyckelord: Skapande verksamhet, estetiska läroprocesser, fantasi och kreativitet, lekfullt lärande, lustfyllt lärande, integrering. ______________________________________________________________________ Sammanfattning Syftet med det valda området är att vi vill uppmärksamma vilken syn lärare har och i vilken utsträckning de sedan bemöter och använder sig utav områden inom de skapande verksamheterna (musik, dans, drama, slöjd, bild). Vi undersöker vilka hinder, respektive möjligheter lärare ser vid integrering av de skapande ämnena i skolan, samt om det finns en koppling mellan kulturutbudet och skapande verksamhet och även hur det kan kopplas samman med verksamheten i skolan. Valet av metod blev kvalitativa intervjuer vilket utfördes med kultursamordnare, kulturombud och lärare på olika skolor som arbetar inom skolans tidigare år. Genom litteratur, föreläsningar, styrdokument och teorier om de skapande verksamheterna och våra intervjufrågor, ville vi finna svar på våra frågeställningar och därmed besvara vårt syfte. Vi använde oss utav en bandspelare och antecknade även då vi genomförde intervjuerna, för att sedan skriva ut, analysera och tolka intervjuerna som gjordes. I vår undersökning har vi kommit fram till att lärares syn, bemötandet och användande av skapande verksamhet och hur man använder sig utav kulturutbudet, beror på lärarnas intressen, kunskap, erfarenheter, resurser och tid. Lärare arbetar med att integrera skapande verksamheterna i skolans övriga ämnen både i och utanför klassrummet, genom att använda sig utav kulturutbudet som finns i samhället vilket kan vara besök på olika museer, bibliotek, gå på olika föreställningar och få besök av kulturskolan. Kopplingen vi ser efter våra intervjuer med kultursamordnare, kulturombud och lärare visar att samarbete mellan skola och kulturverksamheten är en viktig process för att ta tillvara på det kulturutbud som finns. Genom att ta tillvara på kulturutbudet och intergering av de skapande verksamheterna i undervisningen, skapar man möjligheter för estetiska läroprocesser.sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningsv
dc.subjectfantasi och kreativitetsv
dc.subjectestetiska läroprocessersv
dc.subjectSkapande verksamhetsv
dc.subjectintegreringsv
dc.subjectlustfyllt lärandesv
dc.titleSkapande verksamhet och kultur i skola och samhällesv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.type.svepothersv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionen
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record