dc.description.abstract | Arbetets art: Examensarbete LAU 370 – 15hp Göteborgs
Universitet lärarprogrammets allmänna
utbildningsområde.
Titel: Skapande verksamhet och kultur i skola och
samhälle
Författare: Rima Somi & Anna Sjödin
Termin och år: Vårterminen 2009
Kursansvarig institution: För LAU370: Sociologiska institutionen
Handledare: Joakim Forsemalm
Examinator: Ninni Trossholmen
Rapportnummer: VT-09-1190-10
Nyckelord: Skapande verksamhet, estetiska läroprocesser,
fantasi och kreativitet, lekfullt lärande,
lustfyllt lärande, integrering.
______________________________________________________________________
Sammanfattning
Syftet med det valda området är att vi vill uppmärksamma vilken syn lärare har och i vilken utsträckning de
sedan bemöter och använder sig utav områden inom de skapande verksamheterna (musik, dans, drama, slöjd,
bild). Vi undersöker vilka hinder, respektive möjligheter lärare ser vid integrering av de skapande ämnena i
skolan, samt om det finns en koppling mellan kulturutbudet och skapande verksamhet och även hur det kan
kopplas samman med verksamheten i skolan.
Valet av metod blev kvalitativa intervjuer vilket utfördes med kultursamordnare, kulturombud och lärare på
olika skolor som arbetar inom skolans tidigare år. Genom litteratur, föreläsningar, styrdokument och teorier
om de skapande verksamheterna och våra intervjufrågor, ville vi finna svar på våra frågeställningar och
därmed besvara vårt syfte.
Vi använde oss utav en bandspelare och antecknade även då vi genomförde intervjuerna, för att sedan skriva
ut, analysera och tolka intervjuerna som gjordes.
I vår undersökning har vi kommit fram till att lärares syn, bemötandet och användande av skapande
verksamhet och hur man använder sig utav kulturutbudet, beror på lärarnas intressen, kunskap, erfarenheter,
resurser och tid. Lärare arbetar med att integrera skapande verksamheterna i skolans övriga ämnen både i och
utanför klassrummet, genom att använda sig utav kulturutbudet som finns i samhället vilket kan vara besök på
olika museer, bibliotek, gå på olika föreställningar och få besök av kulturskolan. Kopplingen vi ser efter våra
intervjuer med kultursamordnare, kulturombud och lärare visar att samarbete mellan skola och
kulturverksamheten är en viktig process för att ta tillvara på det kulturutbud som finns. Genom att ta tillvara
på kulturutbudet och intergering av de skapande verksamheterna i undervisningen, skapar man möjligheter för
estetiska läroprocesser. | sv |