• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad alla lärare bör veta, En kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter under det allmänna utbildningsområdet.

Abstract
Arbetets titel Vad alla lärare bör veta, En kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter under det allmänna utbildningsområdet. Författare Lena Lundqvist, Malin Lundqvist och Maria Sundström Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Sidantal 32 Institution Institutionen för freds- och utvecklingsforskning Handledare Erik Andersson Examinator Fredrika Lagergren Wahlin Tidpunkt Höstterminen 2005 _____________________________________________________________________ Bakgrund Under våra år på lärarutbildningen har det inte förekommit någon nämnvärd utbildning inom ämnet läs- och skrivsvårigheter. Vi kommer alla att arbeta med elever, i alla åldrar, med dessa svårigheter under vår tid som verksamma pedagoger. I Lpo94 kan man läsa att alla som verkar i skolan skall uppmärksamma och hjälpa elever i behov av särskilt stöd. Läraren skall stimulera, handleda och ge särskilt stöd till de elever som har svårigheter. För att vi pedagoger skall kunna uppfylla direktiven från Lpfö98, Lpo94 och Lpf94 finns ett stort behov av att alla lärarstudenter, under det allmänna utbildningsområdet, får en adekvat delkurs som behandlar läs- och skrivsvårigheter. Syfte Vårt huvudsyfte är att utforma en kursplan för ett moment, under det allmänna utbildningsområdet, som behandlar läs- och skrivsvårigheter. Vi vill visa på hur viktigt det är att få med sig dessa kunskaper under utbildningen. Material och Metod Vi använde oss av litteratur som behandlade läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivsvårigheter. Läroplanerna var för oss en utgångspunkt för att kunna få en bild av vad som krävs av oss pedagoger ute i verksamheten. Vi fördjupade oss i dessa frågor med hjälp av en kvalitativ metod där vi intervjuade universitetslärare vid Göteborgs Universitet. Slutsatser Läs- och skrivsvårigheter är ett viktigt kunskapsområde som alla blivande lärare bör få med sig under sin utbildning. Detta har framkommit tydligt i såväl litteratur som universitetslärarnas åsikter. Vi har därför utformat en kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter där vi tagit fram de mest grundläggande kunskaper som varje student behöver för att kunna möta elever med olika former av läs- och skrivsvårigheter. Nyckelord Kunskapssyn, kursplan, läs- och skrivinlärning, läs- och skrivsvårigheter och utbildning.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/250
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ht05 2410-003.pdf (134.7Kb)
Date
2005
Author
Lundqvist, Malin
Lundqvist, Lena
Sundström, Maria
Keywords
Kunskapssyn
kursplan
läs- och skrivinlärning
läs- och skrivsvårigheter
utbildning
Series/Report no.
ht05 2410-003
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV