Visar titlar:
Visas titlar 1-18 av 18
-
Att hushålla med resurser och hälsa. Ledares föreställning om möjligheter att påverka anställdas hälsa
(2003)Uppsatsens syfte är att få en fördjupad kunskap om ledares föreställningar om möjligheter att påverka anställdas hälsa. Detta har studerats med hjälp av öppna kvalitativa intervjuer, analyserade med grounded theory metoden. ... -
Beror inställningen till förändringar på personligheten eller chefen?
(2006)Syftet med undersökningen var att undersöka vilken betydelse ledarskap (transformatoriskt och transaktionsorienterat) och personlighets-variabler såsom tilltron till egna förmågan, kontrollokus, optimism (LOT-R), PANAS, ... -
Butiksanställdas hälsa – en studie av psykosociala arbetsmiljöfaktorers inverkan på hälsa och sjukskrivningar
(2005)Syftet med denna enkätstudie var att se vilken inverkan värk, psykosomatiska besvär och psykisk hälsa hade på antalet sjukskrivningsdagar. Vidare var syftet att i sin tur undersöka vilken inverkan olika arbets- och ... -
Den psykosociala arbetsmiljöns inverkan på arbetstillfredsställelse – en studie av arbetsmiljön i Svenska kyrkan
(2005)Syftet med studien om psykosocial arbetsmiljö i Svenska kyrkan var att undersöka vilka faktorer som hade inverkan på arbetstillfredsställelse. Frågeformuläret QPSNordic34+ användes för att samla in data bland 166 anställda ... -
En studie om hälsa och motion i ett verkstadsindustriföretag
(2006)Studien syftade till att undersöka samband mellan psykosocial arbetsmiljö, positiv/negativ affektivitet, stress/energi, motionsgrad och upplevd hälsa, sjukfrånvaro och sjuknärvaro. Även den psykosociala arbetsmiljön och ... -
Förekomsten av mobbning och sexuella trakasserier vid ett industriföretag
(2005)Studiens syfte var att undersöka förekomsten av mobbning och sexuella trakasserier vid ett industriföretag. 330 kollektivanställda och tjänstemän vid Företaget besvarade en enkät där de ombads ange i vilken utsträckning ... -
Innovation climate in a virtual organization– co-workers’ point of view
(2009-01-08)The number of virtual organizations in modern society has increased due to globalization. Participation in these geographically distributed teams affects co-workers’ everyday work. The aim of this study was to investigate ... -
Kompetenskrav på personalspecialister - Många är kallade, få är utvalda
(2004)Som snart nyutexaminerade väcktes vårt intresse att studera hur konkurrenskraftiga nyutexaminerade personalvetare är på arbetsmarknaden idag. Enligt en enkätundersökning vid Göteborgs Universitet bland tidigare ... -
Ledarutveckling för organisationen
(2008-01-24)Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka vad chefer och handledare uppfattar vara de verksamma processerna i chefshandledning. Ytterligare ett syfte var att ge en deskriptiv bild av chefshandledning och dess upplevda ... -
Not just a boss but also a leader
(2008-01-24)The purpose of the study was to investigate expectations on managers at Rosemount Tank Radar AB. The study focused on four different perspectives; the board member perspective, the department manager perspective, the ... -
Project psychology:differences in point of view between steering committee and operative project organization
(2006)The study aims to investigate if steering committees and an operative project groups have a difference in point of view regarding the best way to see a project through. The research has the cross-sectional design using 44 ... -
Rättvisans, stödets och den affektiva personlighetens roll vid övertalighetsarbete. Utvärdering av ett kommunalt övertalighetsprojekt
(2005)Syftet var att undersöka vilken roll rättvisa, stöd och personlighet spelar för medarbetares åsikter om övertalighetsarbete samt om dessa åsikter skiljer sig åt beroende på övertalighetskontakt eller anställningsposition. ... -
Tvärprofessionella team inom vård och omsorg – samband mellan teamstruktur, upplevd effektivitet och ledarskap
(2005)Föreliggande studie hade syftet att undersöka sambandet mellan effektivitet och teamstruktur/-organisation samt sambandet mellan effektivitet och ledarkaraktäristika. Huvudhypotesen var att teamstruk-tur/organisation har ... -
Upplevd identitet och lojalitet - En studie om dess betydelse för organisationen
(2006)Föreliggande studie syftade till att undersöka medarbetares, chefers och konsulters upplevelse av identitet och lojalitet gentemot IT-bolaget AB. Ytterligare ett syfte var att belysa kundserviceorganisationen genom deltagarnas ... -
Vad gör man med en lågpresterande chef
(2008-01-24)Studien belyser fenomenet lågpresterande chefer i större organisationer. Den har två frågeställningar: A: Hur bör organisationer möta lågpresterande chefer? B: Hur möter organisationer lågpresterande chefer? A studeras ...