• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Preoperativ patientutbildning - att ta tillvara patientens egna resurser genom att skapa känsla av sammanhang.

Preoperative patient education - using the patients own resources by creating a sense of coherence.

Abstract
En patient som ska genomgå en operation kan uppleva känslor som maktlöshet och utsatthet. Patienten kan även känna sig rädd för själva ingreppet och narkosen och vara orolig för hur operationen kan komma att påverka livet. Det är enligt kompetensbeskrivningen för legitimerad sjuksköterska och hälso- och sjukvårdslagen sjuksköterskans ansvar att ge patienten den information hon/han behöver för att kunna utöva självbestämmande och delaktighet i omvårdnaden. Enligt Antonovskys teori om salutogenes och känsla av sammanhang kan en människa, trots sjukdom, uppleva hälsa och känna tilltro inför framtiden. Syftet med föreliggande litteraturöversikt var att undersöka om sjuksköterskan genom patientutbildning i samband med operation kan möjliggöra att patienten får tillgång till och kan använda sig av sina egna resurser och den egna förmågan för att främja hälsa och välbefinnande. För att finna svar på detta studerades forskningsartiklar inom ämnet och efterhand framträdde övergripande och underliggande teman. De tre huvudteman som identifierades var: patientens behov och förväntan av preoperativ utbildning, sjuksköterskans undervisande roll och val av utbildningsform för att tillgodose patientens känsla av sammanhang samt effekter på patientens symtom postoperativt, efter preoperativ utbildning. I metoddiskussionen framkom att en brist i arbetet var att ingen av artiklarna problematiserat kring hur faktorer som genus och kulturell tillhörighet påverkar en utbildningssituation. De slutsatser som drogs var att utbildning som har ett salutogent perspektiv och utgår från tanken om empowerment ger patienten en möjlighet att få tillgång till och använda sig av hela sin kapacitet. Är patienten genom utbildning införstådd med vad som kommer hända och trots en potentiellt hotande situation kan uppleva känsla av sammanhang, finns förutsättningarna att patienten upplever meningsfullhet och välbefinnande. Vidare bör utbildningen utformas och anpassas efter varje individ och vad hon/han anser viktigt att veta och bör hållas på den avdelning patienten kommer vårdas på samt av de sjuksköterskor patienten kommer möta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25375
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_25375_1.pdf (685.8Kb)
Date
2011-04-27
Author
Lindér, Johanna
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV