Visa enkel post

dc.contributor.authorLindér, Johanna
dc.date.accessioned2011-04-27T08:32:22Z
dc.date.available2011-04-27T08:32:22Z
dc.date.issued2011-04-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25375
dc.description.abstractEn patient som ska genomgå en operation kan uppleva känslor som maktlöshet och utsatthet. Patienten kan även känna sig rädd för själva ingreppet och narkosen och vara orolig för hur operationen kan komma att påverka livet. Det är enligt kompetensbeskrivningen för legitimerad sjuksköterska och hälso- och sjukvårdslagen sjuksköterskans ansvar att ge patienten den information hon/han behöver för att kunna utöva självbestämmande och delaktighet i omvårdnaden. Enligt Antonovskys teori om salutogenes och känsla av sammanhang kan en människa, trots sjukdom, uppleva hälsa och känna tilltro inför framtiden. Syftet med föreliggande litteraturöversikt var att undersöka om sjuksköterskan genom patientutbildning i samband med operation kan möjliggöra att patienten får tillgång till och kan använda sig av sina egna resurser och den egna förmågan för att främja hälsa och välbefinnande. För att finna svar på detta studerades forskningsartiklar inom ämnet och efterhand framträdde övergripande och underliggande teman. De tre huvudteman som identifierades var: patientens behov och förväntan av preoperativ utbildning, sjuksköterskans undervisande roll och val av utbildningsform för att tillgodose patientens känsla av sammanhang samt effekter på patientens symtom postoperativt, efter preoperativ utbildning. I metoddiskussionen framkom att en brist i arbetet var att ingen av artiklarna problematiserat kring hur faktorer som genus och kulturell tillhörighet påverkar en utbildningssituation. De slutsatser som drogs var att utbildning som har ett salutogent perspektiv och utgår från tanken om empowerment ger patienten en möjlighet att få tillgång till och använda sig av hela sin kapacitet. Är patienten genom utbildning införstådd med vad som kommer hända och trots en potentiellt hotande situation kan uppleva känsla av sammanhang, finns förutsättningarna att patienten upplever meningsfullhet och välbefinnande. Vidare bör utbildningen utformas och anpassas efter varje individ och vad hon/han anser viktigt att veta och bör hållas på den avdelning patienten kommer vårdas på samt av de sjuksköterskor patienten kommer möta.sv
dc.language.isoswesv
dc.titlePreoperativ patientutbildning - att ta tillvara patientens egna resurser genom att skapa känsla av sammanhang.sv
dc.title.alternativePreoperative patient education - using the patients own resources by creating a sense of coherence.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post