Visa enkel post

dc.contributor.authorBäck, Petra
dc.contributor.authorPavasovic, Anna
dc.contributor.authorSkogberg, Annika
dc.date.accessioned2006-02-10T12:23:05Z
dc.date.available2006-02-10T12:23:05Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/253
dc.description.abstractABSTRACT INSTITUTION Litteraturvetenskapliga institutionen. FÖRFATTARE Petra Bäck, Anna Pavasovic och Annika Skogberg TITEL Barnlitteraturen i förskola och skola – En undersökning i invandrartäta- och invandrarglesa verksamheter samt i verksamheter med funktionshindrade barn SYFTE Vårt syfte är att kartlägga vilken barnlitteratur som finns tillgänglig för barnen och hur den används i förskola och grundskolans tidigare år. Syftet är även att undersöka om barnlitteraturen och användandet av den skiljer sig åt i tre olika områden. FRÅGESTÄLLNINGAR • Vilken barnlitteratur finns tillgänglig för barnen i de olika verksamheterna? • Skiljer det sig mellan hur förskollärare och lärare använder sig av barnlitteratur och ser användningen olika ut i resursverksamheterna, de invandrartäta och de invandrarglesa verksamheterna? • Har förskollärarna och lärarna i verksamheterna någon grundtanke när det gäller användandet av barnlitteratur? MATERIAL OCH METOD Vi har gjort kvalitativa intervjuer med tre förskollärare och lika många lärare som arbetar i tre skilda områden. I verksamheterna har även observationer över litteraturen och miljön kring den gjorts. Vi har tagit del av och bearbetat litteratur som är relevant för vårt examensarbete. RESULTAT Användandet av barnlitteratur skiljer sig inte mycket åt mellan de olika verksamheterna. Det som utmärker en av förskolorna är att de har taktila böcker och att en skola har böcker som skildrar olika kulturer och länder. Gemensamt för de intervjuade förskollärarna och lärarna är att de tycker att barnlitteratur främjar barns språkutveckling. NYCKELORD Barnlitteratur, högläsning, språkutveckling, mångkultur och bokdiskussioner.eng
dc.format.extent185723 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 1080-003eng
dc.subjectBarnlitteratureng
dc.subjecthögläsningeng
dc.subjectspråkutvecklingeng
dc.subjectmångkultureng
dc.subjectbokdiskussionereng
dc.titleBarnlitteraturen i förskola och skola – En undersökning i invandrartäta- och invandrarglesa verksamheter samt i verksamheter med funktionshindrade barn.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post