• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tyst i klassen. Upplevelser av muntliga klassrumsaktiviteter

Sammanfattning
I skolans undervisning ingår momentet tala, vilket vissa elever upplever som oerhört krävande och frustrerande. Under senare tid har kommunikativa färdigheter alltmer betonats som avgö-rande inom utbildning och arbetsliv, men trots att elevers muntliga färdigheter anses så vikti-ga, organiseras undervisningen inte alltid så att elevers muntliga förmågor tränas och utveck-las. De elever som sällan eller aldrig deltar i muntliga aktiviteter i klassrummet, riskerar att inte nå målen och hamnar dessutom lätt i ett utanförskap, stigmatiserade av identiteten som ”tyst” elev. I denna kvalitativa studie undersöks några elevers upplevelser av muntliga aktiviteter i klass-rum. Frågeställningarna som besvaras är om alla elevers röster blir hörda, hur eleverna upp-levt aktiviteterna och hur man kan öka elevers deltagande i muntliga aktiviteter. Uppsatsens syfte undersöks och blir belyst via intervjuer, samt den diskussion som tolkar resultatet av studien, speglad genom aktuell litteratur i ämnet. Studien visar att det finns en samsyn hos den litteratur som refereras och de informanter som intervjuats, som handlar om att allas röster inte blir hörda i ett stort antal klassrum, samt att bejakande lyssnande, skapande verksamhet, tidig och kontinuerlig talträning i grupp och en accepterande, engagerad och väl strukturerad undervisning motverkar de svårigheter som an-nars kan uppkomma i samband med att elever förväntas tala inför klassen, både i bedömnings – och lärandesituationer. En pedagog måste både vilja och kunna lyssna, både utåt och inåt, för att vara en öppen och närvarande lyssnare och ledare. Elever som blir lyssnade på, upple-ver att de har lättare för att tala i klassrummet.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25459
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_25459_1.pdf (213.4Kb)
Datum
2011-05-05
Författare
Frid, Christina
Nyckelord
tala
lyssna
inagerande
skapa
talträning
ledarroll
Serie/rapportnr.
Speciallärarprogrammet
HT10-IPS-02 SLP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV