• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett exempel på integrerande/inkluderande verksamhet inom förskolan

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att belysa och lyfta fram hur det inom förskolan kan arbetas med inte-greringen/inkluderingen av barn inom autismspektrumtillståndet. Centrala frågeställningar i studien är • Vad utmärker förskolans sociala och fysiska miljö? • Vad sker på organisations-, grupp- och individnivå för att bedriva inkluderande verksamhet i förskolan? • Hur organiseras lek och inlärningsaktiviteter? • Hur ser samverkan ut mellan förskola och skola och hur ser överlämningen ut till skolan? Verksamhetens arbetssätt förankras i styrdokument och forskning inom området. Teori, metod och forskningsansats: I studien används aktionsforskning som forskningsansats och etnografi som metod. Aktions-forskning är väl lämpad eftersom forskaren genom ett aktivt deltagande ska kunna urskilja och problematisera olika faktorer i den praktiskt inriktade forskningen. Forskningen ska resul-tera i att försöka finna förbättringsområden inom verksamheten och bidra till en ökad förståel-se inom området. Med det sociokulturella perspektivet som grund belyses olika teorier som är viktiga i arbetet med barn inom autismspektrumet. Tyngdpunkten ligger på kommunikation och samspel. Områden som anpassad pedagogik, social interaktion och förhållningssätt bely-ses närmare eftersom dessa är viktiga i arbetet med barn inom autismspektrumet och i inklu-deringsprocessen. Etnografisk metod baseras på observationer där forskaren haft en partiell delaktighet eller integration i det samhälle, den kultur eller den grupp som studerats. I studien genomfördes ett fokusgruppssamtal, flera ostrukturerade samtal och observationer med fokus på lek, inlärning och samspel i en förskoleverksamhet utifrån verksamhetsområdets karaktär. Information har även hämtats från följande dokument: Förskolans arbetsplan, Avdelningen Blommans arbetsplan, Åtgärdsprogram, Pedagogiska utlåtanden. Två intervjuer genomfördes med lärarna i olika skolor som har tagit emot barn från den aktuella verksamheten. Resultat: I studien belyses hur det arbetas med barn inom autismspektrumtillståndet på en förskola. Studien visar att interaktion, anpassad pedagogik och miljö, pedagogernas gemensamma för-hållningssätt och kunskap inom autismområdet samt samarbete mellan olika aktörer kan leda till lyckad integrering/inkludering och förhoppningsvis inspirera andra. Studien visar hur pe-dagogernas inställning till inkluderingen, samt förståelsen för att tillgodose barnens olika be-hov och rättigheter kan hjälpa barn med kommunikationssvårigheter. I samförstånd med pe-dagogerna identifierades leken som ett utvecklings- och förbättringsområde.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25465
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_25465_1.pdf (185.0Kb)
Date
2011-05-06
Author
Meri, Riina
Keywords
autism
inkludering
anpassad pedagogik
social interaktion
förhållningssätt
Series/Report no.
Specialpedagogiska programmet
HT10-IPS-10 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV