dc.contributor.author | Meri, Riina | |
dc.date.accessioned | 2011-05-06T09:05:18Z | |
dc.date.available | 2011-05-06T09:05:18Z | |
dc.date.issued | 2011-05-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25465 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med studien är att belysa och lyfta fram hur det inom förskolan kan arbetas med inte-greringen/inkluderingen av barn inom autismspektrumtillståndet.
Centrala frågeställningar i studien är
• Vad utmärker förskolans sociala och fysiska miljö?
• Vad sker på organisations-, grupp- och individnivå för att bedriva inkluderande verksamhet i förskolan?
• Hur organiseras lek och inlärningsaktiviteter?
• Hur ser samverkan ut mellan förskola och skola och hur ser överlämningen ut till skolan?
Verksamhetens arbetssätt förankras i styrdokument och forskning inom området.
Teori, metod och forskningsansats:
I studien används aktionsforskning som forskningsansats och etnografi som metod. Aktions-forskning är väl lämpad eftersom forskaren genom ett aktivt deltagande ska kunna urskilja och problematisera olika faktorer i den praktiskt inriktade forskningen. Forskningen ska resul-tera i att försöka finna förbättringsområden inom verksamheten och bidra till en ökad förståel-se inom området. Med det sociokulturella perspektivet som grund belyses olika teorier som är viktiga i arbetet med barn inom autismspektrumet. Tyngdpunkten ligger på kommunikation och samspel. Områden som anpassad pedagogik, social interaktion och förhållningssätt bely-ses närmare eftersom dessa är viktiga i arbetet med barn inom autismspektrumet och i inklu-deringsprocessen. Etnografisk metod baseras på observationer där forskaren haft en partiell delaktighet eller integration i det samhälle, den kultur eller den grupp som studerats. I studien genomfördes ett fokusgruppssamtal, flera ostrukturerade samtal och observationer med fokus på lek, inlärning och samspel i en förskoleverksamhet utifrån verksamhetsområdets karaktär. Information har även hämtats från följande dokument: Förskolans arbetsplan, Avdelningen Blommans arbetsplan, Åtgärdsprogram, Pedagogiska utlåtanden. Två intervjuer genomfördes med lärarna i olika skolor som har tagit emot barn från den aktuella verksamheten.
Resultat:
I studien belyses hur det arbetas med barn inom autismspektrumtillståndet på en förskola. Studien visar att interaktion, anpassad pedagogik och miljö, pedagogernas gemensamma för-hållningssätt och kunskap inom autismområdet samt samarbete mellan olika aktörer kan leda till lyckad integrering/inkludering och förhoppningsvis inspirera andra. Studien visar hur pe-dagogernas inställning till inkluderingen, samt förståelsen för att tillgodose barnens olika be-hov och rättigheter kan hjälpa barn med kommunikationssvårigheter. I samförstånd med pe-dagogerna identifierades leken som ett utvecklings- och förbättringsområde. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Specialpedagogiska programmet | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT10-IPS-10 SPP600 | sv |
dc.subject | autism | sv |
dc.subject | inkludering | sv |
dc.subject | anpassad pedagogik | sv |
dc.subject | social interaktion | sv |
dc.subject | förhållningssätt | sv |
dc.title | Ett exempel på integrerande/inkluderande verksamhet inom förskolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |