Har elever en negativ attityd till skönlitteratur? En kvalitativ undersökning av elevers läsvanor
Abstract
Syftet med detta arbete var att undersöka om elever har en negativ attityd till läsning av skönlitteratur och vilka värden de ser i läsning. Vår studie bygger på en kvalitativ undersökning där resultatet baseras på intervjuer som genomfördes med åtta elever i årskurs sju i en skola i Göteborg. Resultatet visade på att elever har en i huvudsak positiv attityd till att läsa skönlitteratur. De ger uttryck för att läsning är värdefullt på många sätt. Trots detta läser de flesta förhållandevis lite och några inte alls.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-05-23Author
Macic, Amela
Aziz Qadir Samanji, Dalia
Keywords
skönlitteratur
elevers attityder och styrdokument
Series/Report no.
Kandidatuppsats
HT10-IPS-06 U/V ULV LAU925
Language
swe