• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fråga på Facebook! En studie av sex gymnasieelevers användning av ett socialt nätverk

Abstract
Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka hur det sociala nätverket används av gymnasieelever samt vilken roll det spelar för deras lärande. Studien tar sitt avstamp i en nulägesanalys i hur gymnasieelever använder sig av ett socialt nätverk och deras synpunkter på hur det används i skolan. Ur empirin dras slutsatser om hur skolan bäst utnyttjar de sociala nätverken för att förstärka lärandet och påverka kunskapsutvecklingen i en positiv riktning. Frågeställningar: • Hur används det sociala nätverket av gymnasieelever? • Hur kan det sociala nätverket användas för lärande? Teori: Studien utgår från sociokulturell teori där begrepp som berörs är bland annat interaktion, kontext, distribuerat lärande, appropriering, externalisering, praxisgemenskap samt Vygotskijs zon för nära förestående utveckling. Andra begrepp som berörs är synkron och asynkron kommunikation vid elektroniska diskussioner samt externa minnessystem (EMS). Metod: I studien har både observation och intervjuer utförts för att samla in empiriska data. Studien består av fallstudier på sex elever i årskurserna 1, 2 och 3 på gymnasiets medieprogram. Observationen har skett på det sociala nätverket där respondenternas statusuppdateringar har lagrats i en kvantitativ uppställning. Observationen har följts upp med intervjuer av samtliga respondenter som dokumenterats med tankekartor. Resultat: Vad det gäller det sociala nätverket som prestationshöjande verktyg i skolan visar resultaten i denna studie att tillgängligheten av kunskap och den konstanta möjligheten till kommunikation är de centrala vinsterna för elever när de använder det sociala nätverket i skolan. De sex intervjuade eleverna är överens om att skolan bör delta på de sociala nätverken. Genom att lärare är närvarande även på denna arena kan de iaktta, interagera med och engagera sina elever på ett sätt som tidigare inte har varit tekniskt möjligt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25570
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_25570_1.pdf (522.1Kb)
Date
2011-05-26
Author
Söderlund, Dag
Keywords
sociala medier
socialt nätverk
sociokulturell teori
Facebook
Series/Report no.
Kandidatuppsats
V11-IPS-01 U/V VAL LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV