dc.contributor.author | Söderlund, Dag | |
dc.date.accessioned | 2011-05-26T08:59:18Z | |
dc.date.available | 2011-05-26T08:59:18Z | |
dc.date.issued | 2011-05-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25570 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka hur det sociala nätverket används av gymnasieelever samt vilken roll det spelar för deras lärande. Studien tar sitt avstamp i en nulägesanalys i hur gymnasieelever använder sig av ett socialt nätverk och deras synpunkter på hur det används i skolan. Ur empirin dras slutsatser om hur skolan bäst utnyttjar de sociala nätverken för att förstärka lärandet och påverka kunskapsutvecklingen i en positiv riktning.
Frågeställningar:
• Hur används det sociala nätverket av gymnasieelever?
• Hur kan det sociala nätverket användas för lärande?
Teori: Studien utgår från sociokulturell teori där begrepp som berörs är bland annat interaktion, kontext, distribuerat lärande, appropriering, externalisering, praxisgemenskap samt Vygotskijs zon för nära förestående utveckling. Andra begrepp som berörs är synkron och asynkron kommunikation vid elektroniska diskussioner samt externa minnessystem (EMS).
Metod: I studien har både observation och intervjuer utförts för att samla in empiriska data. Studien består av fallstudier på sex elever i årskurserna 1, 2 och 3 på gymnasiets medieprogram. Observationen har skett på det sociala nätverket där respondenternas statusuppdateringar har lagrats i en kvantitativ uppställning. Observationen har följts upp med intervjuer av samtliga respondenter som dokumenterats med tankekartor.
Resultat: Vad det gäller det sociala nätverket som prestationshöjande verktyg i skolan visar resultaten i denna studie att tillgängligheten av kunskap och den konstanta möjligheten till kommunikation är de centrala vinsterna för elever när de använder det sociala nätverket i skolan. De sex intervjuade eleverna är överens om att skolan bör delta på de sociala nätverken. Genom att lärare är närvarande även på denna arena kan de iaktta, interagera med och engagera sina elever på ett sätt som tidigare inte har varit tekniskt möjligt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | V11-IPS-01 U/V VAL LAU925 | sv |
dc.subject | sociala medier | sv |
dc.subject | socialt nätverk | sv |
dc.subject | sociokulturell teori | sv |
dc.subject | Facebook | sv |
dc.title | Fråga på Facebook! En studie av sex gymnasieelevers användning av ett socialt nätverk | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |