• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sambandet mobbning och nätmobbning

Abstract
Syfte: Syftet med denna undersökning är att beskriva om det finns något samband mellan de traditionella formerna av mobbning och det vi kallar nätmobbning. Hur omfattande är den traditionella formen av mobbning(verbal mobbning) och hur omfattande nätmobbningen är för elever är i årskurs 3-9. Teori: En kort beskrivning av i Heinemans, Pikas, Olweus, Salmivallis och Söndergaards teorier om mobbning. Dessa teorier kan i grova drag grupperas i huvudinriktningar, den grupporienterade inriktningen och den individorienterade inriktningen. Metod: 3902 elever i årskurs 3-9 på ett antal skolor i Göteborgsstad har svarat på Olweus elevenkät om mobbning och antisocialt beteende. Data har bearbetats i SPSS. Resultat: Det finns ett starkt samband mellan den vanliga traditionella mobbningen och den nyare formen av mobbning ofta kallad nätmobbning. Det är till stor del samma personer som nätmobbar och som nätmobbas antingen i skolan eller på nätet. Nätmobbning ska ses som en form av mobbning som eleverna utsätts för, en förlängning av den vanliga skolmobbningen. De elever som upplever nätmobbning utsätts till större del än de traditionellt mobbade eleverna för flera former av mobbning, samma förhållande gäller för de som nätmobbar. Undersökningen visar att den verbala traditionella formen av mobbning är vanligast både i årskurs 3-6 och 7-9 och andel pojkar som utsätts är störst. Undersökningen redovisar även andelen elever i skolan som är direkt involverade i mobbningsproblematiken som mobbad eller som mobbbare. Med mobbningsproblematiken redovisad på detta sätt visar det sig att det största bekymret finns i årskurs 7-9 och främst hos pojkarna. Undersökningen visar det är en mycket liten andel av de verbalt mobbade eleverna som använder nätet för att mobba andra på vilket tyder på att nätmobbningen inte skulle bero på at elever som utsätts för mobbning i skolan eventuellt skulle använda nätet för att ge igen på mobbningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25574
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_25574_1.pdf (440.3Kb)
Date
2011-05-26
Author
Englund, Göran
Keywords
nätmobbning
mobbning
Olweusenkäten
Series/Report no.
Kandidatexamen
VT11-IPS-02 PDGX62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV