Vårdinsatser vid barnfetma. En litteraturstudie om skolbaserad, familjecentrerad vård.
Sammanfattning
Bakgrund: Fetma har ökat under de senaste decennierna. Den största ökningen har främst varit bland individer under 50 år. De senaste siffrorna visar dock att utvecklingen börjar plana ut. Fetma är ojämlikt fördelat i befolkningen med en överrepresentation bland personer med låga sociala förutsättningar. Idag uppskattas 43 miljoner barn under fem år vara överviktiga. Fetma i barndomen tenderar att öka risken för allvarliga följdsjukdomar. Utvecklingen inom omvårdnaden går mot att familjens betydelse för hälsa och välbefinnande inkluderas i omvårdnaden. Det har visat sig att skolbaserade interventioner har en förebyggande effekt gällande övervikt och fetma hos barn och ungdomar. Begreppet empowerment kan ses som en förutsättning för att nå patienters egen syn och ge patienter möjlighet att medverka till en bättre hälsa och högre livskvalitet.
Syfte: Syftet med studien var att kartlägga vårdinsatser inom skolan riktade mot familjer med överviktiga barn. Vidare undersöktes strategier som används för att stärka familjens empowerment.
Metod: Litteraturstudie med utgång i syftet. Studien består av 10 vetenskapliga artiklar publicerade mellan åren 2000-2011. Artiklarna analyserades enligt Febe Fribergs (2006) analysmodell.
Resultat: Resultatet visade på att flera av behandlingsprogrammen hade utgångspunkt i livsstilsförändringar. Alla studier innehöll någon form av fysisk aktivitet och rörelse samt en nutritionskomponent. Föräldrars delaktighet sågs som en förutsättning för lyckade interventioner. Familjernas ekonomiska situation var avgörande för programmens utgång i flera av studierna. Främjande av autonomi, självförtroende och hjälp till självhjälp var sådant som stärkte familjens empowerment. Slutsats: Sjuksköterskan har en unik position där yrket både består av individkontakt och komponenter av mer strukturell natur. Att se och sätta patienten i relation till dess sociala miljö är av vikt vid livsstilsförändring och beteendemodifikation.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-05-31Författare
Sievert, Maia
Sunnari, Ida
Språk
swe