• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjukhusmiljö för barnens välbefinnande - Den fysiska omgivningen som en resurs.

Health facility environment for the well-being of children.

Abstract
Bakgrunden När vi befinner oss i påfrestande och utsatta situationer påverkas vår upplevelse utifrån både vilka inre och yttre resurser vi har. Att bli eller vara sjuk och tillbringa en tid på en sjukhusavdelning är för de allra flesta en påfrestande och stark upplevelse. Denna upplevelse bestäms av en mängd olika faktorer, varav en är miljöns utformning. Den miljö vi befinner oss i påverkar oss både på ett medvetet och på ett omedvetet plan. Syftet med arbetet var att undersöka vad i den fysiska vårdmiljön som hade betydelse för barns upplevda välbefinnande sett ur deras eget perspektiv, under vårdtiden på sjukhus. Metoden som användes var en litteraturöversikt, baserad på nio kvalitativa vetenskapliga artiklar. Artiklarna belyste vad barnen själva angav som centralt i sin omgivning under sjukhusvistelsen. Resultatet visas i teman och underteman. De övergripande tre temana var: miljöer för trygghet, miljöer för aktivitet och miljöer för integritet. Det som framkommer som en röd tråd i arbetet är att den fysiska vårdmiljön inte kan utformas för patientgruppen ”barn” som sådan. Just barn skiljer sig oerhört mycket i sina aktiviteter och sitt behov av stimulans, beroende på kognitiv utveckling, vilket i sin tur är kopplat till barnets ålder. En avdelnings arkitektoniska utformning såväl som utrustning för lek, gav ett stöd för barnens upplevda välbefinnande och gav de en känsla av att vara förstådda, respekterade och synliga. När dessa behov inte tillgodosågs genom miljön, uppkom följaktligen motsatta negativa upplevelser. Upplevelser av de slaget kunde vara att sjukhuset inte var till för barnen och att rädsla och osäkerhet präglade vistelsen. Slutsatsen Det barnen anger som viktigt i den fysiska vårdmiljön för deras upplevda välbefinnande under sin sjukhusvistelse är en miljö som är trygg, säker, stimulerande och värdig. Vad detta innebär för det enskilda barnet, visade sig vara starkt kopplat till barnets ålder och utveckling. Sjuksköterskor kan använda sig av närmiljön för att ge förutsättningar för att stötta barnen och stärka deras egna resurser.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25589
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_25589_1.pdf (345.6Kb)
Date
2011-06-01
Author
Klacker Egnell, Maria
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV