Show simple item record

dc.contributor.authorKlacker Egnell, Maria
dc.date.accessioned2011-06-01T07:13:59Z
dc.date.available2011-06-01T07:13:59Z
dc.date.issued2011-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25589
dc.description.abstractBakgrunden När vi befinner oss i påfrestande och utsatta situationer påverkas vår upplevelse utifrån både vilka inre och yttre resurser vi har. Att bli eller vara sjuk och tillbringa en tid på en sjukhusavdelning är för de allra flesta en påfrestande och stark upplevelse. Denna upplevelse bestäms av en mängd olika faktorer, varav en är miljöns utformning. Den miljö vi befinner oss i påverkar oss både på ett medvetet och på ett omedvetet plan. Syftet med arbetet var att undersöka vad i den fysiska vårdmiljön som hade betydelse för barns upplevda välbefinnande sett ur deras eget perspektiv, under vårdtiden på sjukhus. Metoden som användes var en litteraturöversikt, baserad på nio kvalitativa vetenskapliga artiklar. Artiklarna belyste vad barnen själva angav som centralt i sin omgivning under sjukhusvistelsen. Resultatet visas i teman och underteman. De övergripande tre temana var: miljöer för trygghet, miljöer för aktivitet och miljöer för integritet. Det som framkommer som en röd tråd i arbetet är att den fysiska vårdmiljön inte kan utformas för patientgruppen ”barn” som sådan. Just barn skiljer sig oerhört mycket i sina aktiviteter och sitt behov av stimulans, beroende på kognitiv utveckling, vilket i sin tur är kopplat till barnets ålder. En avdelnings arkitektoniska utformning såväl som utrustning för lek, gav ett stöd för barnens upplevda välbefinnande och gav de en känsla av att vara förstådda, respekterade och synliga. När dessa behov inte tillgodosågs genom miljön, uppkom följaktligen motsatta negativa upplevelser. Upplevelser av de slaget kunde vara att sjukhuset inte var till för barnen och att rädsla och osäkerhet präglade vistelsen. Slutsatsen Det barnen anger som viktigt i den fysiska vårdmiljön för deras upplevda välbefinnande under sin sjukhusvistelse är en miljö som är trygg, säker, stimulerande och värdig. Vad detta innebär för det enskilda barnet, visade sig vara starkt kopplat till barnets ålder och utveckling. Sjuksköterskor kan använda sig av närmiljön för att ge förutsättningar för att stötta barnen och stärka deras egna resurser.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleSjukhusmiljö för barnens välbefinnande - Den fysiska omgivningen som en resurs.sv
dc.title.alternativeHealth facility environment for the well-being of children.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record