• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Patientundervisning vid diabetes typ-2.

Diabetes type 2 patient education.

Abstract
Diabetes mellitus typ 2 är ett stort och växande folkhälsoproblem. Behandlingen ställer höga krav på patientens förmåga att praktisera egenvård. En förutsättning för att utföra egenvård är att patienten har kunskap om sjukdom och behandling. Detta ställer i sin tur krav på att vårdpersonal ska ha förmåga att undervisa och uppnå lärande hos patienter. Därför var syftet med min uppsats att beskriva patientundervisning beträffande egenvård för patienter med typ-2 diabetes. Jag valde att göra en litteraturstudie med en induktiv ansats där jag sökt artiklar dels systematiskt i databaserna PubMed, Cinahl och Eric, men också osystematiskt i sökmotorn Google. De systematiska sökningarna gjordes med Tesaurus och sökord som användes var ”diabetes mellitus type 2”, ”patient education” och ”self-care”. Relevanta artiklar granskades och analyserades och författaren erinrade sig att tolka data på ett så objektivt sätt som möjligt. Analysen av artiklarna genererade i fem stycken teman där resultatet presenteras. I temat ”substans” beskrivs innehållet i patientundervisning. I temat ”patientcentrering” beskrivs huruvida patienterna satts i centrum vid undervisningen. I temat ”kommunikation” beskrivs hur undervisningen har förmedlats. I temat ”undervisningsform” beskrivs hur undervisningen ägt rum. I temat ”utbildarnas utbildning” beskrivs vilken bakgrund och specifik kunskap vårdpersonalen som förmedlat undervisning haft. Flera olika pedagogiska metoder används i de beskrivna artiklarna, metoderna kan härledas till ett flertal pedagogiska traditioner. Däribland de behavoristiska, kognitivistiska och sociolkulturella traditionerna, även empowerment förekom. Undervisningsform varierade och i studien beskrivs både individuell och gruppbaserad undervisning liksom web, telefon och dvd-baserad undervisning. Det visade sig att framgångsrik undervisning utgår från patientens upplevda problem varför patientcentrerad vård är att föredra.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25600
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_25600_1.pdf (724.3Kb)
Date
2011-06-07
Author
Näsholm, Johan
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV