• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mind the Gap En explorativ studie i hur storföretag verksamma i Sverige stänger gapet mellan strategi och prestation samt vilka paralleller som kan dras till Corporate Performance Management

Abstract
Bakgrund & Problem: Många studier pekar på att det är stor skillnad mellan den formulerade företagsstrategin och den faktiska prestationen. Detta har benämnts som ”The Strategy to Performance Gap”. En föreslagen metod för att komma tillrätta med detta gap är Gartner Groups Corporate Performance Management (CPM) initiativ. Stora och internationellt verksamma företag borde ha mest att tjäna på att minska gapet, de torde även vara de som har kommit längst i nyttjandet av nya teorier för att nå dit. Därför ämnar den här studien att kartlägga om storföretag som är verksamma i Sverige är medvetna om gapet, samt hur de arbetar med strategikommunicering och nedbrytning. Vidare skall vi se om det i deras arbetsmetoder går att se några likheter med det som Gartner föreslår i sin CPM metodik. Huvudsyfte: Att kartlägga hur storföretag verksamma i Sverige arbetar med att bryta ner och kommunicera ut strategi i syfte att minimera det strategiska gapet. Delsyfte: Vilka paralleller kan dras till teorierna kring Corporate Performance Management. Avgränsningar: Studien begränsar sig till företag vars representanter för deras strategiska enheter finns inom Göteborg eller Lund med omnejd. Detta på grund av arbetets tids‐ och resurs begränsningar. Vi har endast intervjuat en ansvarig för respektive företags strategiarbete. I litteraturen angående CPM begränsar sig studien till Gartners definitioner. Metod: Uppsatsen tar en explorativ ansats och kvalitativa, semistrukturerade intervjuer har genomförts varifrån primärdata samlats in. Sekundärdata kommer från böcker, artiklar och informationsmaterial från företagen. Slutsats: Vi har kartlagt hur storföretag verksamma i Sverige går till väga i sitt arbete med att bryta ned och kommunicera ut strategi och därmed visat hur de arbetar med att stänga gapet mellan strategi och faktisk prestation. Genom att analysera de komponenter som tas upp i teorin kring CPM har vi kunnat dra paralleller till de metoder och tänk som de valda företagen uppvisar. Dessa paralleller bekräftar vad vi trodde att vi skulle hitta med härledning av Hype Cycle och diffusionsteorin, att många paralleller finns och att företag verksamma i Sverige ligger i framkant vad gäller införandet av nya managementmetoder. Men det är en bit kvar till dess att de når "Path of Enlightenment" om CPM. Förslag till fortsatt forskning: Precis som det tidigare föreslagits vore det intressant att göra en kvantitativ studie om hur långt tankarna kring CPM har kommit bland svenska företag. I dagsläget är dock fortfarande medvetenheten kring begreppet lågt bland företagen vilket kan försvåra. En litteraturstudie eller review inom ämnet vore bra för att fastställa forskningsfronten i ämnet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/2569
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
06-07-36M.pdf (754.5Kb)
Date
2007-02-01
Author
Berglund, Viktor
Series/Report no.
Ekonomistyrning
06-07-36M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV