Så onödigt eller Så viktigt? En undersökning av olika funktioner hos så i talspråk
Sammanfattning
I det här arbetet undersöks ordet så:s olika funktioner i svenskt talspråk.
Undersökningen inkluderar både de grammatiska funktionerna, som bl.a. finns
beskrivna i Svenska Akademiens grammatik, och de samtalsreglerande funktionerna
som ordet ofta får, som s.k. diskursmarkör, i vardagliga samtal människor emellan.
Syftet med arbetet är att undersöka talspråkets struktur och grammatiken i
vardagliga samtal med fokus på de olika konstruktionerna av så som förekommer i
analysmaterialet. Ett delsyfte är att ge en mer nyanserad bild av talspråket eftersom
det inte är ovanligt att människor har uppfattningen att talspråket är en enklare och
mindre korrekt variant av skriftspråket, som ibland ses som normen även för tal.
Eftersom den här uppsatsen också är ett examensarbete inom lärarprogrammet,
inkluderas även en pedagogisk aspekt, vilken är att genom undersökningen få större
inblick i talspråkets struktur och olika funktioner. Målet med detta är att kunna
förmedla kunskap om tal- och skriftspråkets olika egenskaper till framtida elever
och att genom det lära eleverna att behärska olika kommunikativa kontexter både
genom tal och skrift.
Materialet som har använts för arbetet är inspelade samtal mellan svenska
gymnasieungdomar, som gjordes i ett projekt vid Göteborgs universitet 1997. De
samtal som har använts för den här undersökningen är inspelade i fyra grupper om
fyra personer i varje där både tjejer och killar medverkar.
Arbetet baseras på teorier om interaktionell lingvistik och metoden som
tillämpats är baserad på CA (conversation analysis).
Bland resultaten i arbetet har framkommit att så-konstruktionerna förekommer
frekvent i samtalen, vad gäller de grammatiska och de diskursmarkerade
funktionerna. Det är vanligtvis lätt att skilja dem från varandra även om gränsen
ibland blir suddig p.g.a. talspråkets flexibla struktur. Diskursmarkörernas betydelse i
samtalet är inte semantisk men de påverkar lyssnarnas mottagande av ett yttrande,
eftersom diskursmarkörernas främsta uppgift är att markera ett yttrandes gränser på
olika sätt. Diskursmarkörerna kan vara förklarande, förmildrande, vidareförande
eller förberedande. Deras positioner kan variera men de flesta förekommer vanligen
finalt i yttranden.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp
Fil(er)
Datum
2011-06-21Författare
Thörn, Sofia
Nyckelord
interaktionell lingvistik
samtalsanalys
talspråksgrammatik
diskursmarkörer
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe