På bloggen är man fri - en jämförande analys av gymnasisters skrivande på egna bloggar och i skolan
Sammanfattning
Den här uppsatsen har till syfte att undersöka skillnader i några
gymnasisters attityder till skrivande i skolan jämfört med skrivande på
egna bloggar. Undersökningen bygger på en textanalys av material från
bloggar och essäer skrivna 2011 av fyra flickor som går tredje året på
gymnasiet. I materialet ingår även intervjuer med de fyra gymnasisterna.
Vid textanalysen används Melin och Langes (2000) modell för
textanalys med P-matris och Textkompass. Textkompassen används för
att beskriva skillnader mellan gymnasisternas blogg- och skoltexter och
byggs upp av de fyra polerna: detaljerad – allmän, formell – informell,
informationstunn – informationspackad och saklig – emotiv. I min
undersökning har jag dock gjort en modifiering av textkompassen där
polen detaljerad – allmän har bytts ut mot den nya polen konventionellt
– okonventionellt språkbruk. Modifieringen gjordes eftersom det inte
fanns några större skillnader mellan blogg- och skoltexterna vad gällde
polen detaljerad – allmän men desto fler vad gällde konventionellt –
okonventionellt språkbruk. I både textanalys och intervjuer framgår att
det finns stora skillnader i hur gymnasisterna skriver på bloggen jämfört
med i skolan. På bloggen råder stor frihet i hur hög grad gymnasisterna
väljer att följa skrivregler, i ordval och i hur de lägger upp sin text
medan de i skolan är mer styrda av ”rätt och fel” och strävar efter en så
”korrekt” text som möjligt. Gymnasisternas attityder till sitt skrivande
kan sammanfattas som att det på bloggen råder en ”det spelar inte så
stor roll” - mentalitet, medan det i skolan måste vara ”korrekt” hela
tiden.
Nyckelord: Bloggar,
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-06-22Författare
Antonsson Hanning, Josefin
Nyckelord
bloggar
bloggspråk
skoltexter
Språk
swe