Psykisk ohälsa bland sjuksköterskor - En studie av Secondary Traumatic Stress och Vicarious Traumatization
Mental illness among nurses - A study of Secondary Traumatic Stress and Vicarious Traumatization
Abstract
Studenter har fått höra att arbeta inom sjukvården med omvårdande arbete kan vara väldigt påfrestande för den egna hälsan. Detta arbetes syfte har då varit att undersöka vilka komplikationer till omvårdnad i form av psykisk ohälsa – specifikt vad gällande Secondary Traumatic Stress, Compassion Fatigue och Vicarious Traumatization – som kan drabba sjuksköterskan, samt att undersöka vad som utgör risk- och skyddsfaktorer. Metoden som användes var en litteraturgranskning och man fann att genom en litteratursökning material, för att ett givande resultat som svarade mot syftet skulle uppnås så gjordes en kompletterande sökning där fokus låg på kvalitativa artiklar. Resultaten analyserades och teman framstod, resultaten presenterades under dessa teman. Resultatet visade att en prevalens av STS fanns inom intervallet av 15,8% till 39%, dock fanns det kriterier för vissa undersökningsformulär som visade ett risk för STS hos 84,4%. Riskfaktorer till dessa tillstånd fann man vara att man identifierade sig med sin patient, patientens prognos/dödsfall samt att vårda barn. Bakomliggande faktorer var att man såg en risk för STS i en oförmåga att dra en gräns mellan sjuksköterskan och patient, högre kunskap om STS och utbildning var förknippad med lägre risk för STS. I påverkan, förändringar och symtom visades det att STS och VT påverkade självbilden, bilden av omvärlden, privat- och familjeliv och sjuksköterskans sömn. Coping strategier för att hantera detta var att skilja arbetsliv från privat liv, att byta avdelning eller helt lämna sjuksköterskeyrket. I metoddiskussionen förs argumentation angående generaliserbarhet och om beskrivningen av tillstånden som är av kvalitativ art blivit lidande pga att materialet varit av överhängande kvantitativ natur. I resultat diskussionen förs en diskussion om empati som en växling mellan affektiv- och cognitiv empati för att minska risken för medkännande sjukdomar. Dessutom förs argumentation angående vikten av kunskap kring detta område då sjuksköterskor lämnar sjuksköterskeyrket för att orka med.
Degree
Student essay