Show simple item record

dc.contributor.authorLudvigson, Therése
dc.contributor.authorThedenius, Lisa
dc.date.accessioned2006-02-10T12:38:48Z
dc.date.available2006-02-10T12:38:48Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/257
dc.description.abstractArbetets titel: Ökad samverkan i arbetslag; En jämförelse av samverkan i två arbetslag. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet om 10 poäng. Sidantal 29 Författare Therése Ludvigson, Lisa Thedenius Handledare Tarja Häikiö Tidpunkt Höstterminen 2005 _____________________________________________________________________ Bakgrund Som nyutbildade pedagoger kommer vi att kastas ut i arbetslagsarbete. Vi vill öka vår förståelse av samverkan i arbetslag. Den svenska skolan är i ett förändringsstadium där barnens dag skall vara en helhet, de vistas i samma lokaler och möter samma pedagoger under hela dagen. Arbetet i arbetslag underlättar inte bara för barnen utan även för pedagogerna. De får möjlighet att ta tillvara kompetenser och kunskaper. Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns samverkan i arbetslaget och hur man arbetar för att underlätta arbetet för både barn och pedagoger i verksamheten. Vi ämnar även att jämföra två arbetslag i deras arbete med samverkan. En fråga vi ställer oss är om skapande verksamhet har någon relevans i arbetet med samverkan i arbetslag. Material och Metod Vår uppsats är uppbyggd av material i form av litteratur som bygger på tidigare forskning om arbete i arbetslag och samverkan. Som metod har vi valt att använda oss av deltagande observationer och kvalitativa intervjuer med pedagoger som arbetar i arbetslag. Slutsatser Vi har kommit fram till att det finns olika sätt att samverka på i skolan. För att samverka måste arbetslaget ha samma tankar och värderingar om vad arbetet med samverkan skall innebära. Vi anser att skapande verksamhet underlättar i arbetet med samverkan.eng
dc.format.extent139607 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 6030-03eng
dc.titleÖkad samverkan i arbetslag; En jämförelse av samverkan i två arbetslag.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record