• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Placerad i fack, typ! Ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser och deras upplevelser av skoltiden

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser upplever/upplevt sin skolgång utifrån deras eget perspektiv. Teori: För att förstå ungdomarnas upplevelser använder vi ett relationellt perspektiv som hör hemma i det specialpedagogiska fältet. Metod: Studien utgår från fenomenologin där en livsvärldsansats har valts för att förstå ungdomarnas upplevelser och erfarenheter av deras skolgång. I en livsvärldsansats får man möjlighet att ta del av människors erfarenheter och upplevelser och synliggöra dem. Studiens datainsamling grundar sig på fyra fenomenologiska intervjuer där ungdomarnas upplevelser och erfarenheter synliggörs. Intervjuerna tolkas och förstås utifrån hermeneutiska utgångspunkter. Resultat: Studiens resultat visar att lärarnas bemötande och förhållningssätt är centralt för hur ungdomarna upplever skolan. Ungdomarna uttrycker ett behov av vuxna som lyssnar och försöker förstå dem. Det framkommer att ungdomarna bär med sig negativa upplevelser från skoltiden. De berättar om hur de upplevt mobbning, missförstånd och orättvis behandling. I berättelserna framkommer också att ungdomarna brottas med känslan av att vara annorlunda och strävan efter att vara som alla andra.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25831
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_25831_1.pdf (553.4Kb)
Datum
2011-06-27
Författare
Hagström, Mia
Selvin, Christin
Nyckelord
skolupplevelser
livsvärld
bemötande
specialpedagogik
Serie/rapportnr.
Specialpedagogiska programmet
HT10-IPS-04 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV