”Du är så gott som svensk” Om att växa upp med flera språk i Sverige på 1970-1980 talet
Sammanfattning
Jag har i mitt specialarbete valt att titta närmare på vad det innebar att
växa upp med flera språk under 1970- och 1980- talet i Sverige. Syftet
med undersökningen är att urskilja faktorer som kan ha inverkan på om
man blir tvåspråkig, det vill säga, förutom majoritetsspråket svenska, lär
sig även föräldrarnas modersmål. Har samhällets och forskningens syn
på tvåspråkighet någon inverkan på individens tvåspråkiga utveckling?
Hur stor inverkan har språkligt inflöde och kontakter med infödda talare
på den slutliga nivån i språket? Vilka andra sociala faktorer kan ha
inverkan på individens tvåspråkiga utveckling? För att få svar på dessa
frågor har jag valt dels att beskriva påverkansfaktorer som nämns i
forskningen om tvåspråkighet, dels att göra fallstudier där jag intervjuar
fyra personer som är födda i Sverige av utlandsfödda föräldrar. Utifrån
informanternas berättelser har jag i analysdelen gjort kopplingar till
påverkansfaktorer som nämns i forskningen om språkinlärning och
tvåspråkighet.
Alla intervjupersoner har minst en förälder född utomlands, men
deras berättelser skiljer sig väldigt mycket från varandra med avseende
på deras språkliga kompetens och språkanvändning. Eftersom antalet
informanter är ganska litet är det svårt att dra några definitiva slutsatser,
men man kan ändå se ett tydligt samband mellan de påverkansfaktorer
som nämns i forskningen och informanternas nuvarande språkliga
situation. Samhällets syn på tvåspråkighet, undervisningens roll och
effekter, kontakter med infödda talare och attityder till språkgruppen är
några av de faktorer som har påverkat mina informanters språkinlärning
och språkanvändningsmönster.
Man kan också tydligt se att de informanter som fick stöd och positivt
bemötande för sina språkkunskaper under barndomen har uppnått högre
nivå i sina föräldrars språk än dem som upplevde negativa attityder till
sin tvåspråkighet.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Svenska som andraspråk
Handledare: Julia Pretince
Examinator: Lena Rogström
Fil(er)
Datum
2011-06-28Författare
Davydenko, Sofia
Nyckelord
tvåspråkighet
påverkansfaktorer
attityder till tvåspråkighet
Serie/rapportnr.
Specialarbete, 15 hp
Språk
swe