Hur ämnet musik prioriteras i skolans tidigare åldrar - fyra pedagogers syn på musik & lärande.
Sammanfattning
Titel: Hur ämnet musik prioriteras i skolans tidigare åldrar - fyra pedagogers syn på musik &
lärande.
Författare: Annelie Lundström & Caroline Björkman
Variant av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: Mats d Hermansson
Examinator: Karin Eriksson
Program: Lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet
Termin: HT-05
___________________________________________________________________________
Syfte
Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur musik prioriteras som ämne i undervisningen
i de tidigare åldrarna och om musikundervisningen sker på det sätt som en undervisningsmodell
förespråkar som lärs ut vid Lärarutbildningen i Göteborg. Arbetet har också syftat
till att söka kunskap om musikämnets betydelse för elevernas utveckling i andra skolämnen och i
det livslånga lärandet. Vi besvarar arbetets syfte med hjälp av följande frågeställningar: Hur prioriteras
musiken som ämne i skolan? Hur ser musikundervisningen ut i praktiken i jämförelse med
en undervisningsmodell som lärs ut vid Lärarutbildningen i Göteborg, samt med det litteraturen
förespråkar? Hur påverkar ämnet musik elevernas utveckling i andra skolämnen och i deras livslånga
lärande?
Metod
För att kunna uppnå våra syften har vi studerat vad som står i litteraturen om ämnet musik, observerat
fyra kvinnliga pedagogers musiklektioner och utfört efterföljande kvalitativa intervjuer.
Intervjuerna vi genomförde med var och en av de fyra verksamma pedagogerna som arbetade i
Göteborgsområdet blev inspelade på Mp3. Materialet vi fick efter våra observationer och intervjuer
bearbetade vi och sammanställde tillsammans.
Resultat
Musikundervisningen prioriteras på två av de undersökta skolorna, där pedagogerna är utbildade
inom ämnet musik. Hos de utbildade musikpedagogerna har vi sett att momenten i undervisningsmodellen
vi valt har använts, men däremot inte hos de övriga två pedagogerna som saknat
utbildning i musikämnet. Resultatet av undersökningen har även visat på skillnader i medvetenheten
av musikens betydelse för elevernas utveckling i andra skolämnen och för deras livslånga
lärande. På våra frågeställningar har vi fått bra svar genom litteraturen som vi studerat, observationerna
och intervjuerna.
_____________________________________________
Nyckelord: Musik, utveckling, undervisningsmetod, prioritet, skola
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Björkman, Caroline
Lundström, Annelie
Nyckelord
Musik
utveckling
undervisningsmetod
prioritet
skola
Serie/rapportnr.
ht05 6110-12
Språk
sv