Visa enkel post

dc.contributor.authorArelid, Christinasv
dc.contributor.authorNorberg, Malinsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:12:37Z
dc.date.available2011-06-30T16:12:37Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25901
dc.description.abstractVi ska undersöka hur förekommande ämnesintegrering är beträffande de teoretiska i samröre med de estetiska ämnena enligt lärare. Samt om lärarna tror att detta påverkar gruppdynamiken och detta i sin tur inlärningen hos eleverna. Vår huvudfråga är hur förekommande ämnesintegreringen av de estetiska ämnena är. För att ta reda på detta har vi genomfört enkätundersökningar samt ett antal intervjuer. Tillsammans med den litteratur vi har läst, både den som gäller för idag och den historiska, och vår egen undersökning ger detta oss vissa belägg för den tes vi ursprungligen haft, nämligen att estetiska uttrycksformer är behjälpliga för elevers inlärning både beträffande socialt beteende och teoretiska kunskaper. Vårt resultat har visat att drygt 80 % av lärarna i enkätundersökningen arbetar estetiskt ämnesintegrerat och av dessa är det drygt 50 % som gör det frekvent. Lärarna som har ställt upp i vår enkätundersökning samt i intervjuerna har styrkt vår och även litteraturens åsikter vad det beträffar de estetiska ämnenas positiva effekter på inlärning, 100 % av de tillfrågade tror att de har en positiv inverkan. 90 % av de tillfrågade tror att även gruppdynamiken påverkas positivt. Kunskapen om vilka positiva effekter de estetiska uttrycksformerna har på lärande och gruppdynamiken tror vi är väsentligt för läraryrket eftersom det finns så mycket alternativa undervisningsstrategier att hämta där som gör att man kan anpassa sin undervisning till fler individers sätt att lära. Enligt oss, lärarna och litteratur lär människor med olika sinnen och därmed behövs en kunskap om att nyttja dess estetiska uttryck för att komma åt dessa inlärningsmetoder.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska ämnensv
dc.subjectämnesintegreringsv
dc.subjectinlärningsv
dc.titleEstetiska ämnen och skolan: Ämnesintegrering, inlärning och gruppdynamik ur lärares perspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post