” Men om jag får välja så leker jag hellre” – En kvalitativ studie om pedagogers roll i barns lek
Abstract
Vi har genomfört en kvalitativ studie där vårt syfte är att lyfta fram vikten av lek i förskolan för att sporra barns
kunskapande och utveckling. Vårt syfte är även att urskilja olika roller man som pedagog kan använda sig utav i
sitt deltagande i barns lek för att sporra barns kunskapande och utveckling. Genom att intervjua pedagoger och
observera den fria leken på fyra olika förskolor i Göteborg, har vi tagit fram tre kategorier som representerar
pedagogernas deltagande i lek och tio olika roller som pedagoger kan ha i leken. Resultatet av vår studie skulle
kunna användas av pedagoger för att kartlägga vilken roll de tar i barnens lek och vilken roll de skulle kunna
sträva mot. Det skulle också kunna användas som underlag för reflektion och diskussion i lärarlaget kring lek
och lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Hagman, Kristina
Bohm, Miriam
Keywords
lek
lek och lärande
pedagogers roll i lek
pedag
Language
sv