Visa enkel post

dc.contributor.authorHamaSalih, Ashnasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:18:50Z
dc.date.available2011-06-30T16:18:50Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25909
dc.description.abstract Vad kan det beror på att elever har svårigheter med matematikinlärning? Hur ser lärarna på språkets betydelse för lärande och undervisning i matematik? Metod Arbete utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervju med ett antal lärare i fyra olika grundskolor för tidigare år. Jag har använt bandspelaren under intervjun med lärarna, för att kunna omskriva och analysera dem i arbetet. Resultat Resultat efter min undersökning åskådliggör att både enspråkig elev och tvåspråkig elev kan ha matematiksvårigheter som beror på olika saker. I intervjuarna fick jag fram att matematiksvårigheter beror på olika saker, som att eleven har gått för fort fram i matematiken eller alla har samma lärobok, eftersom eleverna är på olika nivå. Med en gemensam lärobok betyder att några är långt fram och några inte kan och de inte utvecklas särskilt mycket. Jag har fått reda på att lärarna menar att det inte bara är matematik i sig som kan vara svårt utan att det finns språkliga aspekter också. Det är viktigt med språket, om inte eleven förstår allt läraren säger då problemet finns och det finns många elever med den bristen. Med språket kan man beskriva sina känslor eller kan förstå matematik språket. Det finns många begrepp i svenska språket som kan vara svårt för svenska elever också då blir det dubbelt så svårt för tvåspråkiga elever dvs. minoritets elever. Jag har fått reda på att dessa lärare som undervisar i en mångkulturell skola brukar övertyga föräldrarna att söka modersmålsundervisningen för sina barn eftersom det stärker svenska språket. Barnen som har modersmålsundervisning syns på deras läs- och skriv och matematikinlärning.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleSpråkets betydelse för matematiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post