Matte är viktigt för blattar – olika elevgruppers tankar kring matematikundervisningen
Abstract
Detta examensarbete ämnar undersöka etniskt svenska kontra etniskt utländska elevers syn på matematiken och
hur den undervisas i skolan. Vidare undersöks hur eleverna tänker kring användningen av de inlärda
kunskaperna i framtiden både vad gäller skola och samhälle. Effekterna av elevernas hemkultur diskuteras också.
Syftet med studien är att utifrån kartläggningen kunna införliva resultaten i planeringen av undervisningen.
Studien är genomförd som en kvalitativ intervjuundersökning vid två skolor, en förortsskola och en
landsortsskola. Totalt har fjorton elever i årskurs nio agerat som respondenter.
Resultatet visar på att samtliga elever anser matematiken vara tråkig, mycket beroende på den ensidiga
undervisningen, dock verkar de etniskt utländska eleverna fästa större vikt vid ämnet jämfört med de etniskt
svenska. Vidare så har de olika grupperna märkbart olika betyg i ämnet, trots att de verkar ha lika stort stöd och
få lika mycket hjälp hemifrån. Samtidigt så kan de etniskt svenska eleverna ge fler konkreta förslag på hur de
kan använda sina kunskaper i framtiden, något som de etniskt utländska eleverna inte kan göra i lika stor
utsträckning. Eventuella anledningar till detta diskuteras i arbetets resultat- och slutdiskussioner.
I läroplanen lpo94 finns det fastslaget att undervisningen ska planeras och genomföras utifrån de olika individer
som finns i klassen. Denna studie kan utgöra en grund för detta då den tydligt presenterar och diskuterar de
skillnader som finns bland de olika eleverna. Utifrån denna grund möjliggörs för pedagogen att ta hänsyn till
kravet i läroplanen och erbjuda en likvärd skola för alla elever, oavsett etniskt bakgrund.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Lindberg, Jenny
Matematik, Naturvetenskap för lärare
Keywords
etnicitet
matematik
socioekonomisk klass
Language
sv