• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matte är viktigt för blattar – olika elevgruppers tankar kring matematikundervisningen

Abstract
Detta examensarbete ämnar undersöka etniskt svenska kontra etniskt utländska elevers syn på matematiken och hur den undervisas i skolan. Vidare undersöks hur eleverna tänker kring användningen av de inlärda kunskaperna i framtiden både vad gäller skola och samhälle. Effekterna av elevernas hemkultur diskuteras också. Syftet med studien är att utifrån kartläggningen kunna införliva resultaten i planeringen av undervisningen. Studien är genomförd som en kvalitativ intervjuundersökning vid två skolor, en förortsskola och en landsortsskola. Totalt har fjorton elever i årskurs nio agerat som respondenter. Resultatet visar på att samtliga elever anser matematiken vara tråkig, mycket beroende på den ensidiga undervisningen, dock verkar de etniskt utländska eleverna fästa större vikt vid ämnet jämfört med de etniskt svenska. Vidare så har de olika grupperna märkbart olika betyg i ämnet, trots att de verkar ha lika stort stöd och få lika mycket hjälp hemifrån. Samtidigt så kan de etniskt svenska eleverna ge fler konkreta förslag på hur de kan använda sina kunskaper i framtiden, något som de etniskt utländska eleverna inte kan göra i lika stor utsträckning. Eventuella anledningar till detta diskuteras i arbetets resultat- och slutdiskussioner. I läroplanen lpo94 finns det fastslaget att undervisningen ska planeras och genomföras utifrån de olika individer som finns i klassen. Denna studie kan utgöra en grund för detta då den tydligt presenterar och diskuterar de skillnader som finns bland de olika eleverna. Utifrån denna grund möjliggörs för pedagogen att ta hänsyn till kravet i läroplanen och erbjuda en likvärd skola för alla elever, oavsett etniskt bakgrund.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25910
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25910_1.pdf (120.2Kb)
Date
2011
Author
Lindberg, Jenny
Matematik, Naturvetenskap för lärare
Keywords
etnicitet
matematik
socioekonomisk klass
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV