• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matte är viktigt för blattar – olika elevgruppers tankar kring matematikundervisningen

Sammanfattning
Detta examensarbete ämnar undersöka etniskt svenska kontra etniskt utländska elevers syn på matematiken och hur den undervisas i skolan. Vidare undersöks hur eleverna tänker kring användningen av de inlärda kunskaperna i framtiden både vad gäller skola och samhälle. Effekterna av elevernas hemkultur diskuteras också. Syftet med studien är att utifrån kartläggningen kunna införliva resultaten i planeringen av undervisningen. Studien är genomförd som en kvalitativ intervjuundersökning vid två skolor, en förortsskola och en landsortsskola. Totalt har fjorton elever i årskurs nio agerat som respondenter. Resultatet visar på att samtliga elever anser matematiken vara tråkig, mycket beroende på den ensidiga undervisningen, dock verkar de etniskt utländska eleverna fästa större vikt vid ämnet jämfört med de etniskt svenska. Vidare så har de olika grupperna märkbart olika betyg i ämnet, trots att de verkar ha lika stort stöd och få lika mycket hjälp hemifrån. Samtidigt så kan de etniskt svenska eleverna ge fler konkreta förslag på hur de kan använda sina kunskaper i framtiden, något som de etniskt utländska eleverna inte kan göra i lika stor utsträckning. Eventuella anledningar till detta diskuteras i arbetets resultat- och slutdiskussioner. I läroplanen lpo94 finns det fastslaget att undervisningen ska planeras och genomföras utifrån de olika individer som finns i klassen. Denna studie kan utgöra en grund för detta då den tydligt presenterar och diskuterar de skillnader som finns bland de olika eleverna. Utifrån denna grund möjliggörs för pedagogen att ta hänsyn till kravet i läroplanen och erbjuda en likvärd skola för alla elever, oavsett etniskt bakgrund.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25910
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25910_1.pdf (120.2Kb)
Datum
2011
Författare
Lindberg, Jenny
Matematik, Naturvetenskap för lärare
Nyckelord
etnicitet
matematik
socioekonomisk klass
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV