• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför göra det inne som man kan göra lika bra ute?

Sammanfattning
I detta arbete kommer ni att få läsa om utomhuspedagogik. Då naturen alltid varit en viktig del i min uppväxt vill jag genom denna uppsats inspirera andra pedagoger att låta sina elever få uppleva naturen och få chansen till att skapa en relation till naturen som inte går att ersätta med något annat. Syftet med denna undersökning är att berätta om utomhuspedagogikens betydelse för elevers inlärning och utveckling och att i huvudsak ta reda på i vilken mån verksamma pedagoger anser att det är möjligt att uppnå målen i matematik och svenska genom att bedriva undervisningen ute i naturen. Med att ha undervisningen ute menar jag inte genom att flytta ut lektionen i naturen utan att använda naturen som en del i lärandet. Arbetet är kopplat till uppfyllelse av specifika mål för årskurs 3. Jag har valt att använda mig av kvalitativ undersökning och har intervjuat fyra verksamma pedagoger från olika skolor i Göteborg. Två är verksamma på en skola i östra Göteborg där de har praktisk undervisning med årskurs 3-5 och ägnar all sin undervisning helt åt praktiskt arbete och utomhuspedagogik med eleverna. Den andra respondenten är pedagog på naturskolan i Göteborg och åker runt i olika klasser och har utomhuspedagogik med dessa elever. Den fjärde är klasslärare på en skola och har mycket utomhuspedagogik i sin undervisning. Hon här även universitetskurser på olika universitet i Sverige. Jag har även haft kontakt med Gunilla Ericsson som är utbildad pedagog och verksam forskare inom utomhuspedagogik. Genom mina intervjuer och forskarnas tankar diskuterar jag kring utomhuspedagogikens vikt för elevernas lärande och utveckling. Med hjälp av intervjuerna och tidigare forskares resonemang och tankar diskuterar jag även kopplingen mellan inne- och uteverksamhet. Jag ska även försöka få svar på om man kan uppfylla målen genom att ha utomhuspedagogik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25912
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25912_1.pdf (176.7Kb)
Datum
2011
Författare
Persson, Emma
Nyckelord
Utomhuspedagogik
utveckling
kursmål,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV