Matematik genom estetiska uttrycksformer
Sammanfattning
Den här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolans
verksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiska
uttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan.
Samt hur pedagoger arbetar med musik, drama, dockteater, dans, rytmik och rörelse för att
stimulera och stödja barns matematikförståelse och utveckling.
Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som
planerar olika aktiviteter utifrån olika estetiska uttrycksformer i förskolan.
Resultatet visar att pedagoger skapar en lärandemiljö med hjälp av estetiska uttrycksformer
för att fånga barns matematikintresse och inlärning. Kombination mellan estetiska
uttrycksformer och matematik skapar en roligt och kul lärandemiljö för att barn skall kunna
uppleva och erfara med hela kroppen för att lära och utveckla. Pedagogerna vidare utmanar
barnen till matematik utveckling inom dialog, språk och kommunikativt samspel som är
viktiga delar till lärande. Barn i tidigare åldrar kan möta och upptäcka matematiken i sin
omgivning och sin värld men det krävs att pedagogerna har kompetens, kunskap,
medvetenhet, engagemang, motivation och intresse.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Ghasemi, Narges
Nyckelord
barn
matematik
lärande och utveckling
estetiska
Språk
sv