• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stärker man en yrkeslärare stärker man en bransch Branschrelaterad kompetensut- veckling för restauranglärare

Abstract
Sammanfattning Inledning: Studien riktar sig till restaurangprogrammen, dess yrkeslärare och restaurangbranschen. Den be- skriver yrkeslärares komplexa situation, den att stå med ett ben i vardera bransch. Här beskrivs hur man pro- fessionellt kan utveckla sin kompetens i takt med branschens utveckling. Bakgrunden uppmärksammar främst det informella lärandet och begreppet erfarenhetslära. Bakgrund: Med J. Deweys samt det sociokulturella perspektivets syn på utveckling och lärande skapas en förförståelse för studiens begrepp och dess sammanhang. Kompetens är lärares summerade förmågor och yrkes- läraren förklaras behöva två olika arbetskulturers kompetenser. För att utveckla vuxnas kvalifikationer och deras helhetssyn behövs kompetensutveckling. Restaurangbranschen skildras som en bransch med en tydlig ut- vecklingstradition och ett starkt behov av kvalificerad arbetskraft finns. Författaren förklarar att yrkesläraren måste ha initiativförmåga och samverka med branschen och samhället i sitt uppdrag att utbilda yrkesfolk. Lära- rens lärande ligger inom ramen för lärande i arbetslivet och lärande ponerar att kunskapen skapas. Informellt lärande baseras på erfarenheter i det dagliga arbetet och är individbaserat. Erfarenhetslära i sin tur berör den egna personens känslor och tankar och utgörs av dess påfallande mening. Reflektion i handling ses som en del av erfarenhetslärande och förklaras vara en kritisk prövning av det förnuft som styr vårt handlande Syfte: Studiens avsikt var att beskriva hur kan man som yrkeslärare med informellt lärande kompetensutveck- las inom restaurangbranschen? Metod och material: För att beskriva hur fenomenet kan se ut har författaren gjort en litteraturstudie och sedan valt att genomföra halvstrukturerade djupintervjuer som delvis analyserats med SWOT-analys. Resultat: Branschrelaterad kompetensutveckling anses vara svårt att genomföra. Hot utgörs av skolverksam- hetens ekonomi, lärarnas tid och rädsla. Svagheterna ligger i skolledningens bristande branschmedvetenhet. Möjligheter skapas tack vare lärarnas engagemang och styrkan ligger i deras vilja och branschtillhörighet. Praktik som kompetensutvecklings beskrivs vara den mest suveräna formen i syfte att utvecklas med bran- schen samtidigt som det ökar lärarens motivation och lust att utbilda och lära.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25917
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25917_1.pdf (217.1Kb)
Date
2011
Author
Andersson Fasth, Lina
Keywords
erfarenhetslära
hotell- och restaurangprogrammet,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV