Stimulans och uppmuntran av fysisk aktivitet i förskolans verksamhet. En studie gjord att belysa pedagogernas förhållningssätt och ageranden gentemot barns fysiska utveckling och behov.
Abstract
Sammanfattning
Min undersökning handlar om fysisk aktivitet och fysisk mognad hos barn i förskolan. Bakgrunden till
granskningen är att jag upptäckt vikten av fysisk aktivitet för både fysisk, emotionell och social mognad. Syftet
med min undersökning har i första hand utgått från pedagogernas ansvar vad gäller den fysiska aktiviteten. Mina
huvudfrågor inriktar sig också på hur personalen arbetar och vad de gör.
Min metod har varit kvalitativ utifrån intervjuer med strukturerade frågeställningar. Jag har intervjuat fem
förskollärare. Deras svar har jag sedan jämfört med vad aktuell forskning och litteratur säger om barns
utveckling och fysisk aktivitet. Svaren pekar på en enighet omkring fysisk aktivitet för utveckling av både
finmotorik och grovmotorik. Det framkommer också att förskolorna arbetar kontinuerligt med ämnet i
verksamheten.
Resultatet som jag redovisar pekar på skillnader i grundutbildningen men även möjligheter till vidare
kompetensutveckling beroende på de ekonomiska förutsättningar som finns för verksamheterna.
Denna undersökning ger en översiktlig bild av var vi står inom förskoleverksamheten och lärarnas
betydelse för att i den pedagogik man använder sig av ständigt vara medveten om barns förutsättningar till lek
och fysisk aktivitet. Även medvetenheten om faran med stillasittande aktiviteter påpekar jag både genom
litteratur och i intervjuerna. Initialt kan man säga att undersökningen kan vara ett startskott för det påbörjade
arbetet med att medvetet ta vara på barns fysiska förutsättningar och därigenom fostra barn till välbefinnande
medmänniskor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Andrén, Jennifer
Keywords
Fysisk aktivitet
miljö
förhållningssätt
engagem
Language
sv